PENGEMBANGAN MODUL PRAKTIKUM FISIKA DASAR I BERBASIS KETERAMPILAN PROSES SAINS
Abstract
Abstract
The purpose of this study is to determine the feasibility and response of student to the basic physics practicum module based on science process skills. This research methodology is a development technique that combines an R&D research design with an ADDIE development pattern. The participants in this study were physics education students enrolled in basic physics practicum course, 2021/2022. This study employs a non-test instrument that consist of a module validation sheet, an observation sheet, and a student response questionnaire. The data in this study was analyzed using quantitive and qualitative descriptive analysis. The data analysis result revealed that the physics practicum module based on science process skills was designed to obtain valid criteria with an average result of 3.3 in material and media aspect, and the result of student responses obtained very interesting criteria.
Keywords: Practicum Module, Basic Physics I, Science Process SkillsKeywords
Full Text:
PDFReferences
Aini, E., & Evendi, M. S. (2020). Korelasi Uji Keterampilan Proses Sains dan Uji Kemampuan Kognitif Fisika Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Kutacane. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 5(3), 19–25.
Arsyad, A. A., & Sartika, D. (2020). Analisis keterampilan proses sains mahasiswa calon guru fisika pada praktikum fisika dasar. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 3(1), 69–74.
Dari, R. W., & Nasih, N. R. (2019). Identifikasi tingkat KPS mahasiswa praktikum pembiasan kaca plan paralel menggunakan panduan praktikum berbasis e-modul. JIFP (Jurnal Ilmu Fisika Dan Pembelajarannya), 3(2), 47–57.
Dari, R. W., Purwaningsih, S., & Darmaji, D. (2021). Pengembangan Penuntun Praktikum Fisika SMA/MA Berbasis KPS menggunakan 3D Pageflip Professional pada Materi Pengukuran. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 230–241.
Darmaji, D., Kurniawan, D. A., & Irdianti, I. (2019). Physics Education Students’ Science Process Skills. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(2), 293–298.
Fatmawati, I., Handhika, J., & Kurniadi, E. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Setrada (Seni Tari Dan Drama) Materi Getaran Gelombang Dan Bunyi. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 8(1), 14–24.
Kolin, F. A. M., Priyayi, D. F., & Hastuti, S. P. (2018). Pengembangan Modul Berbasis Keterampilan Proses Sains (KPS) pada Materi Sistem Organisasi Kehidupan Tingkat Sel. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 1(2), 163–176.
Liliasari, L., & Tawil, M. (2014). Keterampilan-keterampilan sains dan implementasinya dalam pembelajaran IPA. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makasar.
Mastuang, M., Misbah, M., Zainuddin, Z., Haryandi, S., Dewantara, D., Hidayat, R., & Rianti, D. (2020). Validitas modul praktikum fisika dasar i untuk melatih keterampilan proses sains mahasiswa. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 8(2).
Murniati, M., Desti, M. A., & Sriyanti, I. (2021). Analisis Keterampilan Proses Sains (Kps) Mahasiswa Calon Guru Fisika Di Fkip Universitas Sriwijaya. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 8(2), 208–217.
Rahmawati, L. I., Kurniawan, E. S., & Sriyono, S. (2020). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Science, Environment, Technology, and Society (SETS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Menganalisis Peserta Didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 1(2), 47–55.
Riyana, C., & Susilana, R. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.
Safitri, W. L., Darma, Y., & Haryadi, R. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran dengan Metode Inkuiri terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Materi Segi Empat dan Segitiga Siswa SMP. Numeracy, 8(1), 25–40.
Sari, D. K. (2021). Pengembangan E-Modul Praktikum Fisika Dasar 1 dengan Pendekatan STEM untuk Menumbuhkan Kemandirian Belajar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(1), 44–54.
Sirait, R., & Lubis, N. A. (2020). Analisis Buku Panduan Praktikum Fisika Dasar di Fakultas Sains dan Teknologi UIN Sumatera Utara Medan. JISTech (Journal of Islamic Science and Technology), 5(1).
Yanti, L., Miriam, S., & Suyidno, S. (2020). Memaksimalkan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Melalui Creative Responsibility Based Learning. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 9(2), 1790–1796.
Yulia, L. D., Sunarno, W., & Aminah, N. S. (2015). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Keterampilan Proses Sains (KPS) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMA/MA. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), 2, 344–354.
Yusrizal. (2016). Pengukuran & Evaluasi Hasil dan Proses Belajar. Yogyakarta: Pale Media Prima.
DOI: https://doi.org/10.36706/jipf.v9i2.18856
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ogan Ilir, Indonesia
Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed in:
Recommended Tools :
View My Stats