Submissions

Online Submissions

Already have a Username/Password for Jurnal Inovasi Sekolah Dasar?
Go to Login

Need a Username/Password?
Go to Registration

Registration and login are required to submit items online and to check the status of current submissions.

 

Author Guidelines

Artikel yang ditulis untuk Jurnal Inovasi Sekolah Dasar (JISD)


Abstrak:

ditulis maksimal 250 kata yang menggambarkan garis umum/keselu­ruhan review  hasil penelitian,  metodologi,  dan hasil yang diperoleh.  Abstrak  ini dapat ditulis  dalam  Bahasa  Inggris  jika  makalah  ditulis  dalam  Bahasa  Indonesia dan Bahasa Indonesia jika makalah ditulis dalam Bahasa Inggris. Dengan menggunakan  huruf (font) Tahoma 10.

 

Pendahuluan

Naskah yang diajukan berbahasa Indonesia berupa artikel ilmiah hasil pene­litian, catatan penelitian, review dan studi pustaka yang  dilengkapi dengan hasil penelitian dalam bidang Pendidikan ke-SD-an dan/atau penggabungan dengan bidang lain yang relevan. Naskah yang diajukan belum pernah dipublikasikan.

Naskah diketik dengan mennguna­kan huruf Tahoma (Microsoft Word) dengan ukuran 11 pada kertas A4,  1,15  spasi,  dua  kolom,  dengan meng­gunakan ukuran batas atas dan bawah 3 cm, batas kanan dan dan kiri 2,75 cm dengan jumlah maksimum keseluruhan 15 halaman, sudah termasuk tabel dan   gambar  dan daftar pustaka.

Pada bagian ini dijelaskan bagian dasar dari makalah yang ditulis, yang mencakup uraian singkat tentang latar belakang, permasalah penelitian, tujuan penelitian dan manfaat penelitian.

Bagian-bagian yang dimaksud di atas tidak harus diuraikan dalam bentuk poin-poin terpisah. Ketajaman bagian ini merupakan pondasi bagi reviewer untuk menilai naskah yang dikirim.

 

LandasanTeori

Pada bagian ini uraikan secara sing­kat dan jelas tentang ide, konsep, uraian, contoh, data (bila ada), terdiri atas bebe­rapa  sub judul.  Landasan teori  ini  digu­nakan sebagai pendukung hasil penelitian dan pembahasan.

 

Metode

Pada bagian ini menjelaskan metode yang digunakan dalam penelitian, pende­katan studi literature (review) yang dila­kukan dan pendekatan-pendekatan lain yang dianggap perlu untuk memperkuat naskah yang dipublikasikan.

 

Hasil dan Pembahasan

Secara singkat dan jelas uraikan hasil yang diperoleh dan dilengkapi dengan pembahasan yang mengupas tentang hasil yang telah didapatkan dengan teori pendukung yang diguna­kan.

 

Penutup

Kesimpulan akhir yang diperoleh dan saran  perbaikan yang dianggap perlu  ataupun penelitian lanjutan yang relevan.

 

Daftar Rujukan

Daftar  Pustaka ditulis  mengacu kepada standar APA  dengan panduan sebagai berikut.

Buku:

Agustin, M. & Syaodih. (2008). Bimbinan  konseling untuk  anak usia dini. Jakarta:UniversitasTerbuka.

Brabender, V., &Fallon, A. (2009).Group development in practice: guidance for clinicians and researchers  on stages and dynamics of change.  Washington, DC: American Psychological Association.

Artikel in Press:

Lyznicki, J.M., Young,D.C., Riggs, J. A., Davis,R.M., & Dickinson, B. D. (2001).   Obesity: Assessment and management  in primary care. American Family Physician, 63(11), 2185-2196.

 

Jurnal:

Hodgson,  J., & Weil, J. (2011). Commentary: How Individual and Profession-level Factors Influence Discussion of Disability in Prenatal Genetic Counseling. Journal of Genetic Counseling, 1-3.

Fariq Azzaki. (2011). Perkembangan Dunia Konseling Memasuki Era Grobalisasi.  Pedagogi,  II  November  2011  (Universitas Negeri Padang),255-262.

Review:

Khan, A., Okwun, &Kalu, C. (2011). Psychology and counseling responsibilities for continuous assessment in Malaysian school system. Scientific Research and Essays, 6 (11), 2259-2263.

Web Pages:

Syawal Maarif. (2011). Strategi meng­hadapi klien dalam proses konseling individual.  Diakses 12 November 2011, dari www.konseling-indonesia.com/Strategi_Menghadapi_Klien_dalam_Proses-Konseling-Individual.pdf

 

Naskah dikirim  ke alamat  e-mail redaksi jisd@fkip.unsri.ac.id dalam ben­tuk lampiran file dengan menggunakan Microsoft Word format rtf. Artikel yang  masuk akan direviu dan direvisi. Naskah akan dikirim kembali beserta perbaikan­nya. Catatan: untuk sistem ojs dapat mengakses https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jisd

 

Submission Preparation Checklist

As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.

  1. The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
  2. The submission file is in OpenOffice, Microsoft Word, RTF, or WordPerfect document file format.
  3. Where available, URLs for the references have been provided.
  4. The text is single-spaced; uses a 12-point font; employs italics, rather than underlining (except with URL addresses); and all illustrations, figures, and tables are placed within the text at the appropriate points, rather than at the end.
  5. The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines, which is found in About the Journal.
  6. If submitting to a peer-reviewed section of the journal, the instructions in Ensuring a Blind Review have been followed.
 

Copyright Notice

Please find the rights and licenses in Inovasi Sekolah Dasar : Kajian Pengembangan Pendidikan. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.

1. License

Inovasi Sekolah Dasar : Kajian Pengembangan Pendidikan governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

2. Author(s)' Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).

3. User Rights

Inovasi Sekolah Dasar : Kajian Pengembangan Pendidikan spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License., Inovasi Sekolah Dasar : Kajian Pengembangan Pendidikan permits users to copy, distribute, display, and perform the work for purposes only. Users will also need to attribute authors and Inovasi Sekolah Dasar : Kajian Pengembangan Pendidikan on distributing works in the journal and other media of publications.

4. Co-Authorship

If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Inovasi Sekolah Dasar : Kajian Pengembangan Pendidikan  will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Inovasi Sekolah Dasar : Kajian Pengembangan Pendidikan will only communicate with the corresponding author.

5. Miscellaneous

Inovasi Sekolah Dasar : Kajian Pengembangan Pendidikan  will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Inovasi Sekolah Dasar : Kajian Pengembangan Pendidikan editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.

 

Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

 

Privacy Statement

Nama dan alamat email yang dikirim ke portal ini akan digunakan secara khusus hanya untuk keperluan jurnal ini dan tidak akan digunakan untuk keperluan lain atau disebar ke pihak lain.