• https://spadav2.unikal.ac.id/lang/paito-hk/
  • Sbotop
  • http://fairplay.uho.ac.id/lapas/sensus/
  • https://theoejwilson.com/
  • https://penkopjurnal.uho.ac.id/cokky/cheat/
  • slot demo
  • iblis merah hack
  • https://prologue.sastra.uniba-bpn.ac.id/js/idslot/
  • alexis toto
  • Robot Merah Hack
  • pusat maxwin
  • santuy4d
  • https://spada.ppg.ung.ac.id/mod/sthai/
  • https://simlinmas.kemendagri.go.id/web/xgacor/
  • https://conference.uhnsugriwa.ac.id/pages/tslot/
  • http://jiseafa.lppm.unand.ac.id/js/demo-slot/
  • http://jiseafa.lppm.unand.ac.id/js/slotraf/
  • turbox500
  • Lapak Cheat
  • Lucky RP
  • https://www.ies.ftk.uinjambi.ac.id/pages/dewa288/
  • https://ett.ftk.uinjambi.ac.id/pages/ligaciputra/
  • https://rechtenstudent.uinkhas.ac.id/pages/scatter/
  • http://elearning.wisnuwardhana.ac.id/mod/santuymax/
  • https://jikesi.fk.unand.ac.id/js/bni4d/
  • https://elearning.pranataindonesia.ac.id/course/santuy4d/
  • http://ijsab.fateta.unand.ac.id/lib/pkp/zara4d/
  • Garudaslot
  • https://jikesi.fk.unand.ac.id/assets/wdbos/
  • slot thailand
  • https://e-journal.usd.ac.id/lib/pkp/scatter/
  • https://lexeconomicajournal.uinkhas.ac.id/pages/garudaslot/
  • garuda slot
  • garudaslot
  • Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar dengan Menggunakan Alat Manipulatif | wahyudi | Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan

    Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar dengan Menggunakan Alat Manipulatif

    tri wahyudi

    Abstract


    Abstract:This research aims to describe class III students learning outcomes in a topic of traditional games and a subtopic of traditional games at SDN 06 Payaraman in my district. This research was held on second semester of 2018/2019. The method of this research is Penelitian Tindakan Kelas (PTK) with 3 action cycles. The research subject is 20 students of Class III.a which consists of 5 male students and 15 female students. The method used to collect the data is a test. The test was held in order to measure the completeness level of students’ learning outcomes by using manipulative instrument. In conducting the research that use manipulative instrument through the stages of planning, implementation, observation and reflection. From the result of this research, it was found that the class mean value in the first cycle was 53 with the classical completeness was 50%. In the second cycle, the result of the study increased which became 71 with the classical completeness was 80%. In the third cycle, the result of the study increased which became 75 with the classical completeness was 85%. So the conclusion is the manipulative instrument can improve students learning outcomes of Class III and the topic is traditional games and the subtopic is traditional games at SDN 06 Payaraman in my district.

    Keywords: manipulative property, student learning outcomes.

     

    Abstrak:Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan hasil belajar peserta didik kelas III pada tema permainan tradisional subtema permainan tradisional di daerahku di SDN 06 Payaraman. Penelitian ini dilaksanakan pada semseter genap tahun ajaran 2018/2019. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan 3 siklus tindakan. Subyek penelitian adalah siswa kelas III.a, yang berjumlah 20 siswa, yang terdiri dari 5 siswa laki-laki dan 15 siswa perempuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu tes. Tes dilakukan untuk mengukur tingkat ketuntasan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran dengan menggunakan alat manipulatif. Dalam pelaksanaan penelitian dengan menggunakan alat manipulatif melalui tahapan perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Dari hasil penelitian diperoleh nilai rata-rata kelas pada siklus I sebesar 53 dengan persentase ketuntasan klasikal 50%. Pada siklus II terjadi peningkatan hasil belajar dengan nilai rata-rata 71 dengan ketuntasan klasikal sebesar 80%. Pada siklus III terjadi peningkan hasil belajar dengan nilai rata-rata 75 dengan ketuntasan klasikal sebesar 85%. Dapat disimpulkan bahwa alat manipulatif dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas III tema permainan tradisonal subtema permainan tradisonal di daerahku di SDN 06 Payaraman.

    Kata kunci : Alat Manipulatif, Hasil Belajar


    Full Text:

    PDF


    DOI: https://doi.org/10.36706/jisd.v6i1.8641

    Refbacks

    • There are currently no refbacks.


    Copyright (c) 2019 Jurnal Inovasi Sekolah Dasar



    PUBLISHED BY:

    Universitas Sriwijaya in Collaboration with HDPGSDI (Himpunan Dosen PGSD Indonesia)

    Kampus Indralaya 
    Jl. Palembang-Indralaya KM 32 Ogan Ilir
    Kampus Palembang
    Jl. Srijaya KM 5.5 Kelurahan Srijaya Kecamatan Alang-alang Lebar

    email: jisd@fkip.unsri.ac.id


    p-ISSN: 2355-7346

    e-ISSN: 2685-6433