MINAT MENGIKUTI PELATIHAN LAYANAN KONSELING KELOMPOK DENGAN PENDEKATAN REALITAS PADA GURU BK DI INDRALAYA OGAN ILIR

Asitaria Asitaria, Rahmi Sofah

Abstract


Interest is a high desire for something, liking, a person's tendency to pay attention to something that is of interest. Therefore, this study aims to determine the interest of guidance and counseling teachers in participating in group counseling service training with a reality approach. The subjects involved in this study were 24 guidance and counseling teachers for SMP/MTS and SMA/SMK in Indralaya Ogan Ilir. This study used a quantitative descriptive method, the data was taken using a questionnaire (questionnaire) about the interest of guidance and counseling teachers in participating in group counseling service training with a reality approach. Questionnaires were distributed through a google forms which was shared through a whatsapp groups. Data were analyzed using the percentage formula. The results showed that the interest of guidance and counseling teachers in participating in group counseling service training with a reality approach was in the high category of 25%, medium category 71%, and low category 4%. Based on this research, it can be concluded that guidance and counseling teachers who are interested in participating in group counseling service training with a reality approach.


Keywords


Interest, Group Counseling, Reality Approach

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta: Pt. Rineka Cipta

Asim, N. A. (2019). Pengaruh Konseling Kelompok Melalui Pendekatan Realita Terhadap Ketahanan Diri Siswa Smp Negeri 35 Tahun Ajaran 2019/2020 (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Medan).

Daud, A. (2019). Penanganan Masalah Konseli Melalui Konseling Realitas. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 5(1), 80-91.

El Fiah, R., & Anggralisa, I. (2015). Efekitvitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Realita Untuk Mengatasi Kesulitankomunikasi Interpersonal Peserta Didik Kelas X Man Krui Lampung Barat Tp 2015/2016. Konseli: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 2(2), 43-56.

Emiliana, O. (2019). Pelaksanaan Konseling Kelompok Pendekatan Realita Strategi Wdep Pada Kasus Disiplin Diri Rendah Empat Siswa Kelas Viii Di Smp ‘X’. Psiko Edukasi, 17(1), 69-79.

Ferdialdo, K. (2018). Efektifitas Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Realitas Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Peserta Didik Kelas Viii Smp Pgri 6 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2017/2018. (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Harlinawati, F. D. (2016). Penerapan Konseling Kelompok Realita Dengan Teknik Wdep Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Semen Kabupaten Kediri Tahun Pelajaran 2015/2016. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (Fkip). Universitas Nusantara Persatuan Guru Republik Indonesia.

Hasanah, Qomarul. (2016). Pengunaan Layanan Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Self Esteem Pada Peserta Didik Kelas Xi Sma 2 Menggala Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi: Universitas Lampung.

Hidayatun, D., Deskoni, D., & Koryati, D. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Peserta Didik Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Di Sma Negeri 2 Oku.(Doctoral Dissertation, Sriwijaya University).

Febrianto, B., & Ambarini, T. K. (2019). Efektivitas Konseling Kelompok Realita Untuk Menurunkan Kecemasan Pada Klien Permasyarakatan. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 7(1), 132-145.

Fiah, El Rifda. 2016. Evektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Realita Untuk Mengatasi Kesulitan Komunikasi Interpersonal Peserta Didik Kelas X Man Krui Lampung Barat Tahun Pelajaran 2015/2016. Lampung : Jurnal Bimbingan Dan Konseling. Vol. 1, No.1.

Khabib, F. L. (2019). Efektivitas Konseling Kelompok Menggunakan Pendekatan Realita Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar (Doctoral Dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).

Lubis,N. L. (2011). Memahami Dasar-Dasar Konseling Dalam Teori Dan Praktik. Jakarta : Kencana.

Prayitno Dan Erman. A. (2009). Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. Jakarta : Pt Rineka Cipta.

Putri, N. S. (2019). Konseling Kelompok Dengan Terapi Realita Dalam Menurunkan Prokrastinasi Akademik. Konseli: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 6(1), 49-56.

Seriwati, S. (2018). Penerapan Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Di Sekolah. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 3(2), 56-60.

Siska, W. (2021). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Realitas Terhadap Kepercayaan Diri Peserta Didik Ma Muhammadiyah Sukarame. (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Sofah, R. Dan Ratna S. D. (2019). Pendekatan Utama Konseling. Palembang : Amanah.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Susanti, T. (2019). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Pendekatan Realita Terhadap Kejenuhan Belajar Siswa Di Kelas Xi Man 1 Langkat (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Sri, A. (2016). Upaya Meningkatkan Rasa Tanggung Jawab Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Realitas Pada Siswa Kelas Viii Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Sungai Raya (Doctoral Dissertation, Ikip Pgri Pontianak).

Tarigan, R. R. P. (2016). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Realita Terhadap Perilaku Bolos Siswa Kelas X Sma Negeri I Sibolangit Ta 2015/2016 (Doctoral Dissertation, Unimed).

Triyadi, R., Rakhmawati, D., & Hartini, T. (2020). Upaya Mereduksi Prokrastinasi Akademik Melalui Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Realita. Suluh: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 27-32.

Ulfia, E. (2018). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Menggunakan Pendekatan Realitas Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas Vii Mts Hasanuddin Kupang Teba Teluk Betung Tahun Ajaran 2017/2018. (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).




DOI: https://doi.org/10.36706/jkk.v9i1.16735

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori dan Praktik Bimbingan dan Konsleing p-ISSN2355-7303 dan e-ISSN 2828-2965) 
diterbitkan oleh Program Studi Bimbingan dan Konseling
FKIP Universitas Sriwijaya
Jl. Palembang Prabumulih KM 3.2
Palembang-Indonesia
Email: jkk@fkip.unsri.ac.id
 
 
Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter

https://siapadia.riau.go.id/plugins/pulsa-limaribu/bajak scatterhttps://pmb.uts.ac.id/cbt/public/hitam/https://ftk.parahikma.ac.id/robopragma/https://learning.poltekkesjogja.ac.id/lib/pulsaceban/https://fsi.unjani.ac.id/course/scatter/kakekslotakun pro jepangkkn777https://jitel.polban.ac.id/plugins/maria/https://elijo.umpwr.ac.id/course/classes/superhoki/https://rsp.unri.ac.id/stats/demoterus/https://ijeeemi.poltekkesdepkes-sby.ac.id/styles/menangya/https://elijo.umpwr.ac.id/course/classes/idnslot/https://pmt.unwir.ac.id/dist/demoslot/https://jippm.uho.ac.id/public/site/scatterr/https://digilib.unila.ac.id/style/auto/kkn777casino onlineturbox500

slot gacor slot maxwin slot thailand slot demo togel online bandar togel dagangtoto slot gacor slot gacor slot online slot gacor scatter hitam mulia77 mulia77 slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor https://jdih1.sambas.go.id/assets/ https://jdih1.sambas.go.id/assets/?site=uang4d dagangtoto slot gacor scatter hitam slot gacor mulia77 slot pragmatic slot gacor mulia77 mulia77 dagangtoto rtp slot slot gacor slot gacor slot gacor maxwin slot gacor mulia77 slot maxwin slot gacor maxwin slot gacor slot terpercaya slot gacor maxwin slot pragmatic slot gacor pragmatic play slot gacor mulia77 link slot gacor skl77 slot gacor maxwin77 slot gacor slot thailand slot gacor slot thailand slot gacor terpercaya slot online slot gacor link slot gacor slot online terpercaya mulia77 slot gacor mantap21 mulia77 https://jdih.wantannas.go.id/amp/ slot gacor muliajp slot gacor slot online