PERBEDAAN INDEKS PRESTASI KUMULATIF (IPK) MAHASISWA ANTARA GAYA BELAJAR VISUAL, AUDITORIAL DAN KINESTETIK PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AKUNTANSI FKIP UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG

Zahruddin Hodsay(1*)
(1) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v3i1.5557

Abstract

Abstract : This research titled Differences between Cumulative Grade Point Average (CGPA) and Learning Styles of Visual, Auditory and Kinesthetic to the Accounting Education Study Program Faculty of Teacher Training and Education PGRI University of Palembang. The problem in this research was “whether or not differences between Cumulative Grade Point Average (CGPA) and Learning Styles of Visual, Auditory and Kinesthetic to the Accounting Education Study Program Faculty of Teacher Training and Education PGRI University of Palembang?”. The objective of this research was to find out whether or not Differences between Cumulative Grade Point Average (CGPA) and Learning Styles of Visual, Auditory and Kinesthetic to the  Accounting Education Study Program Faculty of Teacher Training and Education PGRI University of Palembang. The method used comparative test over two averages and the approach used a quantitative approach. The data were collected by the documentation and questionnaires. The population of this research was 129 students were taken from the eighth level students PGRI University of Palembang academic year 2014/2015 and the sample of this research was 98 students. The data analysis used the comparative test over two averages.The result of this research was obtained a visual learning style 3.29, auditory learning style 3.23, and kinesthetic learning style 3.23. Hypothesis test used comparative over two averages Fcount 1.36 with standard error Ftable ? 0.05 find out 3.10. so 1.36 < 3.10 then Ha was rejected and Ho was accepted so no differences between Cumulative Grade Point Average (CGPA) and Learning Styles of Visual, Auditory and Kinesthetic to the Accounting Education Study Program Faculty of Teacher Training and Education PGRI University of Palembang.

Abstrak : Masalah dalam penelitian ini adalah apakah terdapat perbedaan IPK mahasiswa antara gaya belajar visual, auditorial dan kinestetik pada Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP Universitas PGRI Palembang?. Tujuan diadakannya penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan IPK mahasiswa antara gaya belajar visual, auditorial dan kinestetik pada Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP Universitas PGRI Palembang.Metode penelitian yang digunakan adalah metode uji komparatif lebih dari dua rata-rata  dan pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif. Sumber data penelitian ini adalah dokumentasi dan angket/kuesioner. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa semester 8 tahun akademik 2014/2015 yang berjumlah 129 orang, sedangkan sampel berjumlah berjumlah 98 orang. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis uji komparatif lebih dari dua rata-rata .Dari hasil penelitian diperoleh rata-rata IPK mahasiswa yang memiliki gaya belajar visual sebesar 3,29, mahasiswa yang memiliki gaya belajar auditorial sebesar 3,23 serta mahasiswa yang memiliki gaya belajar kinestetik sebesar 3,23. Sedangkan pengujian hipotesis dengan menggunakan uji komparatif lebih dari dua rata-rata  diperoleh Fhitung yaitu 1,36 sedangkan  Ftabel dengan taraf kesalahan ? 0,05 diperoleh yaitu 3,10. Jadi 1,36 < 3,10 maka Ha ditolak dan H0 diterima yang berarti tidak ada perbedaan IPK mahasiswa berdasarkan gaya belajar visual, auditorial dan kinestetik pada mahasiswa Progam Studi Pendidikan Akuntansi FKIP Universitas PGRI Palembang

Keywords


Indeks Prestasi Kumulatif, Gaya Belajar : Visual, Auditorial, Kinestetik

References


Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Budiningsih. 2012. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Reneka Cipta.

Daryanto. 2007. Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Reneka Cipta.

Depoter Bobbi, Reardo Mark & Singer Sarah.Quantum Teaching.Bandung : Kaifa

Dimyati dan Mudjino, 2013. Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

FKIP Universitas PGRI. 2015. Pedoman Penulisan Skripsi. Palembang FKIP

Hamalik Oemar. 2014. Kurikulum& Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 49 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi

Porter Bobbi De dan Mike Hernacki. 1992. Quantum Learning. Bandung: Kaffa.

Purwanto, Ngalim,2007. Psikologi Pendidikan.Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Paramitasari, Dyah retno. 2011. Cara Instan Melatih Daya Ingat. Jakarta: Agogos Publising

Sugiyono. 2010. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sujana 2005: Metoda Statistik . Bandung : Tarsito

Supranto J. 2009: Statistik Teori dan Aplikasi. Jakarta: Erlangga


Article Statistic

Abstract view : 651 times
PDF views : 6361 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Zahruddin Hodsay

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.