PENGEMBANGAN METODE PRODUKSI DAN PEMASARAN STIK JAGUNG IKAN SEBAGAI PRODUK UNGGULAN EKSPOR GORONTALO
Abstract
Abstract: Maize and fish are excellent commodities of Gorontalo with abundant production and potential but relatively little contribution to the expansion of employment opportunities and community income. Lack of technological intervention makes them more often sold raw commodity without processing.Stick fish corn is a local product that tends to increase demand and market share. The number of IKM producers of corn sticks in the city of Gorontalo is relatively small compared to the production, potential and demand of products in local and national markets. Thanks to the efforts and innovations of SMEs partners, the constraints on quality, permissions, halal, packaging, production space, labor, financial administration administration until promotion and sales began to be overcome so that production and marketing continues to increase and expand to serve the demand from a number of major cities in Indonesia . Strategic partnerships between government, banking, non-governmental organizations,SME groups and more intensive and integrated universities are expected to improve quality and competitiveness so as to accelerate products through export markets. IKM stick management methods of fish maize generally relate to aspects of product quality, labor, capital, technology and marketing
Abstrak: Jagung dan ikan adalah komoditas unggulan Gorontalo yang melimpah produksi dan potensinya tetapirelatif minim kontribusinya bagi perluasan kesempatan kerja dan pendapatan masyarakat.Kurangnya intervensi teknologi membuat keduanya lebih seringdijual raw commodity tanpa proses pengolahan.Stick jagung ikan merupakan produk lokal yangcenderung meningkat permintaan dan pangsa pasar.Jumlah IKM produsen stick jagung ikan di Kota Gorontalo relatif kecil dibandingkan produksi, potensi serta permintaan produk di pasar lokal dan nasional. Berkat upaya dan inovasi IKM mitra maka kendala pada mutu, perizinan, kehalalan, kemasan, ruang produksi, tenaga kerja, penataan administrasi keuangan hingga promosi dan penjualan mulai dapat diatasi sehingga produksi dan pemasaran terus meningkat dan meluas hingga melayani permintaan dari sejumlah kota besar di Indonesia. Kemitraan strategis pemerintah, perbankan, lembaga swadaya masyarakat, kelompok IKM serta perguruan tinggiyang lebih intensif dan terintegrasi diharapkanterus meningkatkan mutu dan daya saing sehingga mengakselerasi produkmenembuspasar ekspor.Metode manajemen IKM stick jagung ikan umumnya terkait aspek mutu produk, tenaga kerja, permodalan, teknologi dan pemasaranKeywords
References
BPS. Badan Pusat Statistik. 2015. Provinsi Gorontalo Dalam Angka 2014
BPS. Badan Pusat Statistik Provinsi Gorontalo. Berita Resmi Statistik. No. 17/03/75/Th.X, 1 Maret 2016
Ciputra, 2009.Ciputra Quantum Leap Entrepreneurship; Mengubah Masa Depan Bangsa dan Masa Depan Anda.Cet IV.Elex Media Komputindo. Jakarta
Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil Menengah.2012.Modul Bimbingan Teknis UKM Dengan Inkubator.Kesesuaian Produk dan Pasar. Deputi Bidang Pengembangan dan Restrukturisasi Usaha Kemenkop UKM Republik Indonesia
Meredith, N. 1988.The Practise of Entrepreneueship, International Labor Organization, Genewa
Mopangga, H. dkk.2013.Komoditas Unggulan Lokal sebagai Sumber Inovasi dan Wirausaha Mahasiswa.Prosiding Konferensi Nasional Inovasi dan Technopreneurship.Bogor 19 Februari 2013.ISSN 2337-4969 hal. 195-201
Mopangga, H. 2015. Studi Pengembangan Wirausaha Berbasis Teknologi (Technopreneurship) di Provinsi Gorontalo. Jurnal Trikonomika. Vol. 14 No. 1 Juni 2015. ISSN 1411-514X (print) / 2355-7737 (online) hal 13-24. Fakultas Ekonomi Universitas Pasundan Bandung
Niode, I. Y. 2007. Wirausaha Sebagai Alternatif Solusi Masalah Pengangguran. Jurnal Inovasi Vol. 4 No. 1.Maret 2007.hal.91-99. ISSN 1693-9034. Penerbit IMPAG, Bandung
Niode, I. Y. 2012. Analisis Strategi Keunggulan Bersaing Sektor Usaha Kecil Menengah di Kota Gorontalo.Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol. 4 No. 2.Februari 2012.hal. 91 - 101. ISSN.1979-7192. FE-UNESA. Surabaya
Niode, I. Y dan Mopangga, H. 2014.Penguatan Produksi dan Manajemen Usaha Stik Jagung Ikan Gorontalo, Jurnal Oikos-Nomos Vol. 7 No. 3/September 2014 ISSN.1979-1607. hal. 2019-220. Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Gorontalo
Soekartawi, 2003.Agribisnis Teori dan Aplikasinya.PT.Raja Grafindo Persada. Jakarta
Tambunan, Tulus T.H. 2009. UMKM Indonesia.Ghalia Indonesia. Jakarta
Urata, Sujiro, 2000. Policy Recommendation for SME Promotion in the Republic of Indonesia. Japan International Coorporation Agency
Zahra, S. A., & Garvis, D. M. 2000. Entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environmental hostility. Journal of Business Venturing, 15(5), pp. 469-492
Zimmerer T.W, and Scarborough, NM. 2002. Essensials of Entrepreneurship and Small Business Management. Second Edition. New Jersey. Prentice Hall Inc
Article Statistic
Abstract view : 518 timesPDF (Bahasa Indonesia) views : 1185 times
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Herwin Mopangga, Idris Niode
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.