MENGGALI NILAI-NILAI KEPAHLAWANAN MO’AN TEKA IKU DITINJAU DARI ASPEK PEMBELAJARAN PKn

Gustav Gisela Nuwa

Abstract


This study aims to determine the heroic values of Mo'an Teka Iku to find out the efforts to maintain the heroic values of Mo'an Teka Iku. This research is descriptive qualitative in order to obtain a picture of the heroic values of Mo'an Teka Iku according to figures society, cultural and elders by using related questions so that all data collected in accordance with the research objectives achieved. The results showed that the heroism values of Mo'an Teka Iku are as follows: Democracy, Responsibility, Nationalism, Willing to sacrifice, Fighting spirit, Openness, Courage and Patriotism and efforts to maintain the values of the heroism of Mo'an Teka Iku are education and participation.

Keywords


Heroism Values, Mo'an Teka Iku, Civics Learning

Full Text:

PDF

References


Abidin, Zainal. 2007. Analisis Eksistensial. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persad.

Affan, M. Husen (2016). Membangun Kembali Sikap Nasionalisme Bangsa Indonesia DalamMenangkal Budaya asing di Era Globalisasi. Jurnal Pesona Dasar, Vol. 3, No. 4, Hal.65-72

Azwar, Saifuddin. (2009). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Chaerulsyah, Edwin Mirza (2014). Persepsi Siswa Tentang Keteladanan Pahlawan Nasional Untuk Meningkatkan Semangat Kebangsaan. IJHE, Vol. 3 No.1, hal. 1-5.

Depdikbud. (1996). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta : Balai Pustaka

Gessing, Paulus J. dan J. Tanus Sadipun, (2006), Memori perjuangan dan

pengabdian Moan Teka Iku, Jakarta: Yayasan Teka Iku.

Khomsah, Siti (2015). Representasi Nilai Kepahlawanan Tokoh Jaleswari Dalam Film Batas Antara Keinginan Dan Kenyataan (Analisis Semiotik Terhadap Tokoh Jaleswari) :Skripsi

Kayati, Nur (2017). Nilai Kepahlawanan Dalam Novel Hanoman Karya Pitoyo Amrih Pendekatan Sosiologi Sastra Dan Implentasinya Sebagai Bahan Ajar Sastra di SD: Jurnal

Lemianti, Yosefa dan Gisela Nuwa (2020). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Gong Waning Pada Masyarakat Etnis Sikka Krowe Sebagai Sumber Pendidikan Karakter. Eduteach: Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran, Vol. No. 2, Hal. 48-53.

Depdikbud. (1996). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta : Balai Pustaka

Nordholt, Henk Schulte, Bambang Purwanto, dan Ratna Saptari. 2008. Perspektif baru penulisan sejarah Indonesia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia

Notoadmojo, Soekidjo. (2003). Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Rineka Cipta. Jakarta

Rosina, B (2020 Januari 02) (tokoh masyarakat Desa Teka Iku, Kecamatan Kangae, Kabupaten Sikka), pemahaman tentang Teka Iku, nilai-nilai kepahlawanan Teka Iku, keberadaan Situs Mahe Udek Rang (N. MTana, interviewer) Desa Teka Iku Maumere

Setiawan, W (2009). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2009 Tentang Gelar, Tanda Jasa, Dan Tanda Kehormatan, Jakarta: Sekretariat Negara RI.

Sudarmanto, J.B. (2006). Jejak Jejak Pahlawan Perekat Kesatuan Bangsa Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Suryono, Agus (2001). Teori dan Isi Pembangunan. Malang: Universitas Negeri Malang. UM Press

Welianto, Ari (2020). “Patriotisme: Arti, Sejarah dan Cirinya https://www.kompas.com/skola/read/2020/03/09/160000569/patriotisme--arti-sejarah-dan-cirinya?page=all. Diakse pada tanggal 15 Juni 2020.

Wijayanto, Rahmat dan J. Marzuki (2016). Pendidikan Bela Negara Tonggak peradaban Jiwa Patriotisme Generasi Muda, JIPPK, Vol. 3, No. 2, hal. 186-191.




DOI: https://doi.org/10.36706/jbti.v7i2.11718

Refbacks



Copyright (c) 2020 Gustav Gisela Nuwa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PUBLISHED BY:

Universitas Sriwijaya in Collaboration with AP3Kni (Asosiasi Profesi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Indonesia/Indonesia Association Profession of Pancasila and Civic Education)

Jl. Palembang-Prabumulih, Km. 32 Indralaya, Kab. Ogan Ilir

email: jbti@unsri.ac.id

 

ISSN ONLINE: 2614-6134                       ISSN PRINT: 2355-7265


INDEXED BY:

    

JBTI Member of :


View My Stats

 

Creative Commons License
The Bhineka Tunggal Ika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.