MODEL HAND GRAPHIC ORGANIZER DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MAHASISWA PGSD SEMESTER 6 MATA KULIAH PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN IPA SD
Abstract
Abstract
The purpose of the research was to know the influence of the application of hand graphic organizer model toward the improvement of students' learning achievement. The sample of the study was sixth semester students of pgsd at PGRI University in academic year 2018/ 2019. The method used was the one group pratest posttest. The subject of the research was 17 students of PGSD. Hand Graphic Organizer organizer is two-dimensional visual form that describes the relationship among fact, idea, term, concept and others through hand learning model. The improvement of learning achievement is a process of conveying success in learning process which is achieved by obtaining score after test and evaluation. The results showed that in Experiment 1 and Experiment 2 there was an increase in learning achievement as seen from the results of a high percentage of 6.89%, a moderate value of 48.27%, and a low of 44.82%. As for the experimental percentage 2, a high value of 13.79%, a moderate value of 58.62%, and a low value of 27.58%. In summary, there was an improvement of students' learning achievement after treatment by using hand graphic organizer model and the score was higher after giving treatment by using hand graphic organizer model.
Keywords: Hand Graphic Organizer model, learning achievement
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh dari penerapan Hand Model Graphic Organizer terhadap peningkatan prestasi belajar mahasiswa. Penelitian ini dilakukan pada mahsiswa PGSD semester 6 di Universitas PGRI Palembang tahun ajaran 2018/ 2019. Metode yang digunakan untuk penelitian ini ialah pratest-postest kelompok tunggal (the one group pratest posttest). Subyek pada penelitian ini seluruh mahasiswa semster 6 Prodi PGSD berjumlah 17 mahasiswa. Hand Model Graphic Organizer merupakan suatu bentuk visual dua dimensi yang menggambarkan hubungan antara fakta, ide, istilah, konsep, dan sebagainya melalui model pembelajaran tangan. Peningkatan prestasi belajar merupakan proses menyampaikan keberhasilan dalam proses belajar yang diwujudkan dengan memperoleh nilai atau angka setelah diadakannya tes dan evaluasi. Hasil Penelitian menunjukkan pada eskperimen 1 dan eksperimen 2 mengalami peningkatan prestasi belajar dilihat dari hasil presentase nilai tinggi sebesar 6,89%, nilai sedang sebesar 48,27%, dan rendah sebesar 44,82%. Sedangkan untuk presentase eksperimen 2 nilai tinggi sebesar 13,79%, nilai sedang sebesar 58,62%, dan nilai rendah sebesar 27,58%. Kesimpulan dari penelitian ini adanya peningkatan prestasi belajar mahasiswa yang setelah diberi perlakuan atau diajarkan menggunakan Hand Model Graphic Organizer dan skornya lebih tinggi daripada sebelum diberi perlakuan atau diajarkan menggunakan Hand Model Graphic Organizer.
Kata Kunci: Hands Model Graphic Organizer, Prestasi Belajar.
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.36706/jisd.v7i1.11623
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Jurnal Inovasi Sekolah Dasar
PUBLISHED BY:
Universitas Sriwijaya in Collaboration with HDPGSDI (Himpunan Dosen PGSD Indonesia)
Kampus Indralaya
Jl. Palembang-Indralaya KM 32 Ogan Ilir
Kampus Palembang
Jl. Srijaya KM 5.5 Kelurahan Srijaya Kecamatan Alang-alang Lebar
email: jisd@fkip.unsri.ac.id