EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK REALITA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMP DI DESA SIMAN KECAMATAN KEPUNG KABUPATEN KEDIRI

Otista Nima Ligasari, Febranti Putri Navion

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of reality group counseling to increase the learning motivation of junior high school students in Siman Village. In this study, researchers used a quantitative approach to this type of experiment. Samples were determined using purposive sampling techniques online via a google form.  The data analysis techniques used were validity, reliability, normality, and hypothesis testing. The results showed that 1) the Sig. (2-tailed) 0.000 <0.05 indicates that there is a difference in the initial variable with the final variable, 2) the application of reality group counseling can increase the learning motivation of students of class VIII and VIII SMP in Pluncing Hamlet, and 3) the criteria for increasing student learning motivation are in the high category so that reality group counseling is effective at increasing student learning motivation.

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2013). Psikologi belajar, PT. Jakarta: Rineka Cipta.

Alsri, N. (2018). Lemahnya Motivasi Belajar Pada Siswa di Sekolah. Kumparan. Retrieved November 24, 2019, from Kumparan website: http://m.kumparan.com/amp/alsri-nurcahya/lemahnya-motivasi-belajar-pada-siswa-di-sekolah-1527306102088q

Corey, G. (2018). Teori dan praktek konseling dan psikoterapi. Bandung: PT. Refika Aditama.

Dimyati, & Mudjiono. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Failasufah, F. (2016). Efektivitas Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa (Studi Eksperimen Pada Siswa Man YOGYAKARTA III). Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 13(1), 18–40.

Fauziah, N. R. (2013). Penerapan Konseling Kelompok Realita Teknik Wdep untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Viii-h SMP Negeri 2 Mojosari. Jurnal BK Unesa, 3(1).

Hamzah, B. U. (2018). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Indra, D. S. (2005). Menuju Masyarakat Belajar. Jakarta: Paramadina.

Komalasari, G., & Wahyuni, E. (2011). Teori dan teknik konseling. Jakarta: INDEKS.

Komsi, D. N., Hambali, I., & Ramli, M. (2018). Kontribusi pola asuh orang tua demokratis, kontrol diri, konsep diri terhadap motivasi belajar siswa. Psychology, Evaluation, and Technology in Educational Research, 1(1), 55. doi: 10.33292/petier.v1i1.21

Latipun. (2010). Psikologi Eksperimen. Malang: UMM Press.

Mappiare, A. (2011). Pengantar Konseling dan Psikoterapi, Edisi Kedua. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Nurdyansyah, N., & Andiek, W. (2017). Manajemen Sekolah Berbasis ICT. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Republik Indonesia. (2014). Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. In Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sisdiknas dan Peraturan pemerintah RI tahun 2013 tentang Standar nasional Pendidikan serta Wajib Belajar. Jakarta: Departemen Republik Indonesia.

Sardiman, A M. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sardiman, Arief M. (2020). Interaksi & motivasi belajar mengajar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Slameto. (2018). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Bina Aksara.

Subkhi. (2020). Pendidikan Daring di Masa Covid-19.

Yusra, S. R., Mariyana, R., & Djohaeni, H. (2011). Penataan Kelas Pada Paud InklusI. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 16(2), 66–75.




DOI: https://doi.org/10.36706/jkk.v8i2.14178

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori dan Praktik Bimbingan dan Konsleing p-ISSN2355-7303 dan e-ISSN 2828-2965) 
diterbitkan oleh Program Studi Bimbingan dan Konseling
FKIP Universitas Sriwijaya
Jl. Palembang Prabumulih KM 3.2
Palembang-Indonesia
Email: jkk@fkip.unsri.ac.id
 
 
Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter