• https://theoejwilson.com/
  • santuy4d
  • mariatogel
  • santuy4d
  • garuda slot
  • garudaslot
  • https://edujournals.net/
  • nadimtogel
  • https://mitrasehatjurnal.com/
  • slot gacor hari ini
  • g200m
  • https://perpustakaan.stpreinha.ac.id/mahasiswa/
  • https://www.lml.stpreinha.ac.id/lab/
  • https://cursosvirtuales.icip.edu.pe/nice/
  • slot resmi
  • OPTIMALISASI PELAYANAN BIMBINGAN KLASIKAL MELALUI TEKNIK PERMAINAN DALAM MANAJEMEN WAKTU SISWA SMP NEGERI 8 DENPASAR | Yuliastini | Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori dan Praktik Bimbingan dan Konseling

    OPTIMALISASI PELAYANAN BIMBINGAN KLASIKAL MELALUI TEKNIK PERMAINAN DALAM MANAJEMEN WAKTU SISWA SMP NEGERI 8 DENPASAR

    Ni Komang Sri Yuliastini

    Abstract


    The purpose of this study was to determine the improvement of students' time management through classical services with game techniques for class VII B of SMP Negeri 8 Denpasar. This research method uses classroom action research. The research procedures consisted of planning, action, observation and reflection which were carried out in 3 cycles. The subjects of this study were 28 students in class VIII B of SMP Negeri 8 Denpasar. This research data collection technique uses observation and questionnaires. While the data analysis in this study used descriptive qualitative. The results of this study indicate that there is an increase in time management through optimizing classical guidance services. Improved time management can be seen from the results of observations during the action process in classical guidance activities, namely there are demands to manage study time, extracurricular activities, play time and other activities in the neighborhood. As supporting data to determine the increase in time management is through observations made by counseling teachers and subject teachers as a comparison. The result of the class is that there is an increase in the habit of asking in the learning process gradually from cycles 1, 2 and 3. In cycle 1 the frequency of asking is 40%, cycle II is 60% and in cycle III there is 80%. Thus by optimizing classical guidance services through game techniques can improve student time management.

    Keywords


    classical tutoring, games, time management

    Full Text:

    PDF PDF

    References


    Aini, Z., & Heni, R. (2018). PENTINGNYA BIMBINGAN DAN KONSELING UNTUK MENGURANGI PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA. At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 1(2). https://doi.org/10.22373/taujih.v1i2.7202

    Anastasya, Y. A., Safarina, N. A., & Safuwan, S. (2021). Hubungan antara Manajemen Waktu dengan Kecenderungan FoMO selama Pandemi COVID-19 pada Ibu Bekerja. JURNAL DIVERSITA, 7(1). https://doi.org/10.31289/diversita.v7i1.4530

    Dalyono, B., & Agustina, D. A. (2016). Guru profesional sebagai faktor penentu pendidikan bermutu. Polines, 2.

    Fadhilah, R. N., & Cahyawulan, W. (2020). Pengembangan Media Buku Bantuan Diri (Self-Help Book) dengan Teknik Self Modification Untuk Meningkatkan Keterampilan Manajemen Waktu Peserta Didik Kelas X di MAN 1 Kota Tangerang Selatan. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 9(1). https://doi.org/10.21009/insight.091.07

    Fatimah, D. N. (2017). LAYANAN BIMBINGAN KLASIKAL DALAM MENINGKATKAN SELF CONTROL SISWA SMP NEGERI 5 YOGYAKARTA. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 14(1). https://doi.org/10.14421/hisbah.2017.141-03

    Jannah, R., Zen, E., & Muslihati, M. (2016). PENGEMBANGAN PERMAINAN SIMULASI KETERBUKAAN DIRI UNTUK SISWA SMP. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1(2). https://doi.org/10.17977/um001v1i22016p074

    lase, sadiana. (2018). HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI DAN KEBIASAAN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP. Warta Dharmawangsa, 1(56).

    Mukhtar, M., Yusuf, S., & Budiamin, A. (2016). Program Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Self-Control Siswa. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1). https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v5i1.4473

    Nafisah, L., Nugraha, A., Hartini, S., & Muyana, S. (2021). PENGEMBANGAN MODUL PELATIHAN DENGAN MENGGUNAKAN TEKNIK PROBLEM SOLVING TENTANG MANAJEMEN WAKTU BELAJAR SISWA DI SMP NEGERI 4 SEWON. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 3(2). https://doi.org/10.35334/jbkb.v3i2.2344

    Rahmatia, & Hasbahuddin, H. (2020). Penerapan Teknik Pengelolaan Diri Untuk Meningkatkan Kemampuan Pengelolaan Waktu Pada Mahasiswa. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 3(1). https://doi.org/10.31960/ijolec.v3i1.589

    Said, M. S. (2021). KURANGNYA MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA SELAMA PEMBELAJARAN DARING DI MAN 2 KEBUMEN. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(2). https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i2.1047

    Salmiati, & Amiruddin. (2017). Penerapan permainan simulasi sebagai teknik bimbingan kelompok untuk menyelesaikan konflik. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(3).

    Setya, D., & Rosada, U. D. (2021). Pengembangan Permainan Simulasi Labirin dalam Layanan Bimbingan Kelompok Tentang Konsentrasi Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1). https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1418

    Yayan Alpian, Sri Wulan Anggraeni, Unika Wiharti, & Nizmah Maratos Soleha. (2019). PENTINGNYA PENDIDIKAN BAGI MANUSIA. JURNAL BUANA PENGABDIAN, 1(1). https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581




    DOI: https://doi.org/10.36706/jkk.v10i1.21097

    Refbacks

    • There are currently no refbacks.


    Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

     


    Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori dan Praktik Bimbingan dan Konsleing p-ISSN2355-7303 dan e-ISSN 2828-2965) 
    diterbitkan oleh Program Studi Bimbingan dan Konseling
    FKIP Universitas Sriwijaya
    Jl. Palembang Prabumulih KM 3.2
    Palembang-Indonesia
    Email: jkk@fkip.unsri.ac.id
     
     
    Lisensi Creative Commons
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

    Flag Counter slot gacor hari ini