PENGARUH BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SOSIODRAMA DALAM MENGURANGI KECEMASAN BERBICARA DI DEPAN KELAS PADA SISWA KELAS VII DI SMP NEGERI 10 PALEMBANG

Via Argarini, Syarifuddin Gani, Rani Mega Putri

Abstract


This study was aimed to find out the effect of group guidance with sosiodrama techniques in reducing anxiety speaking in front of the class in class VIIth grade students at SMP Negeri 10 Palembang. This study was experimental that used Pre-experimental design One Group Pretest-Posttest Design. The sample of this study was 8 students of VII th grade at SMP Negeri 10 Palembang who were selected based on purposive sampling technique with the sample criteria was students who had speaking anxiety in front of the class. The data collection used was speaking anxiety questionnaire. Based on the result of the data analysis, the significant level was 0,05, where  = 13.45 higher than  = 2.365 which means   was rejected and was accepted. The result of this study indicated that sociodrama techniques in group guidance services helped VII th grade students at SMP Negeri 10 Palembang to overcome their speaking anxiety in front of the class.


Keywords


Group Guidance, Sociodrama Technique, Speaking Anxiety

Full Text:

PDF

References


Astuti, Diana Kusuma. 2017. Keefektifan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Role Playing untuk Mengurangi Kecemasan Berbicara di Depan Kelas Pada Siswa Kelas VII G MTs Negeri 2 Banjarnegara. Skripsi. UNNES.

Kancana,wayana nur. 1982. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara

Listiyani, Wulan Laras dkk. 2015. Kecemasan Berbicara di Kelas Ditinjau dari Komunikasi dalam Keluarga dan Self-Efficacy pada Siswa Kelas VII SMP N 3 Widodaren Kabupaten Ngawi. Universitas Sebelas Maret. (diakses darihttps://candrajiwa.psikologi.fk.uns.ac.id pada tanggal 12 Mei 2019)

McCroskey, James. C. 1977. Oral Communication Apprehension: a Summary of Recent Theory and Research. Journal of Human Communication Research. 78-96 (http://jamesmccroskey.com, pada tanggal 7 Mei 2019)

Prayitno. 1995. Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok (dasar dan profil). Padang: Ghalia Indonesia

Purwati, Sri dkk. 2012. Model Bimbingan Kelompok dengan Teknik Fun Game untuk Mengurangi Kecemasan Berbicara di Depan Kelas. (diakses dari http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk pada tanggal 4 Mei 2019)

Ririn, Asmidir, Marjonah dkk. 2011. Hubungan Antara Keterampilan Komunikasi Dengan Kecemasan Berbicara di Depan Umum. FIP UNP (diakses dari http://ejournal.unp.ac.id/index.php/konselor Volume 2, pada tanggal 11 Mei 2019).

Setianingrum, Agustina Ari dkk. 2013. Upaya Mengurangi Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Menggunakan Teknik Relaksasi Pada Siswa Kelas VIII SMP Xaverius 4 Bandar Lampung. UNNILA (diakses dari http://jurnal.fkip.unila.ac.id pada tanggal 15 April 2019)




DOI: https://doi.org/10.36706/jkk.v6i1.8497

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori dan Praktik Bimbingan dan Konsleing p-ISSN2355-7303 dan e-ISSN 2828-2965) 
diterbitkan oleh Program Studi Bimbingan dan Konseling
FKIP Universitas Sriwijaya
Jl. Palembang Prabumulih KM 3.2
Palembang-Indonesia
Email: jkk@fkip.unsri.ac.id
 
 
Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter