TINGKAT KECERDASAN EMOSI PESERTA DIDIK KELAS XI DI SMA NEGERI 15 PALEMBANG

Diana Putri Lestari, Rahmi Sofah, Rani Mega Putri

Abstract


This research aims to determined the level of emotional quotient of  eleventh grade students in SMA Negeri 15 Palembang. This research uses a quantitative descriptive approach with survey method. Data collection technique used is a questionnaire consisting of five aspects, namely: self-awareness, self-regulation, motivation, empathy, and fostering relationships. The population in this research were eleventh grade students of SMA Negeri 15 Palembang which amounted to 244 people. The sample in this research amounted to 56 people selected by using a purposive sampling technique. The results of data analysis shows that 32 percent  students in eleventh grade had emotional quotient with a high category that was 65% while the category and 3% low category.


Keywords


Emotional Quotient

Full Text:

PDF

References


Gusniwati, M. 2015. Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Minat Belajar Siswa Sman Di Kecamatan Kebon Jeruk. Jurnal Formatif, Vol.1(1):30

Ananta, Jidan., 2016. Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Ketawanggede Malang. Skripsi, Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Pamungkas, R. 2013. Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Hasil Belajar pada Siswa Kelas V SD Se-Kecamatan Prembun. Jurnal Kalam Cendekia. Vol.5(5): 1-5

Goleman, D. 2002. Emotional Intelligence, Terj Hermaya. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Kurnia. 2007. Bukan Seberapa Cerdas Diri Anda Tetapi Bagaiman Anda cerdas/alih Bahsa Arvin Saputra. Jurnal pendidikan universitas garut, Vol.5(1): 30-43

Fatimah, Enung. 2006. Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). Bandung: CV Pustaka Setia.

Mulayasa, E. 2007. Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMAN di Kota Parepare. Jurnal Inspirasi Pendidikan Universitas Kanjuruan Malang, Vol.5(1)

Sarwono, Sarlito W. 2010. Psikologi Remaja. Jakarta: Rajawali Press.

Uno, Hamzah. 2007. Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahyuni, Esa Nur. 2005. Model Pelatihan Pengendalian Emosi. Jurnal Ilmiah Psiko-Edukasi, Vol. 3(2)

Djuniarto, E. 2014. Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Psikologi Tingkat Satu Universitas Gunadarma, Jurnal Pendidikan, Vol. 3(1): 1-5

Zarkasi, Takiudin. 2004. Meningkatkan Motivasi Belajar. Jakarta: Stain Sorong

Ali, Muhammad. 2004. Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jurnal penelitian dan pengukuran psikologi, Vol.1(1): 167-180

Indarti, Nunik dan Sofianuddin, Aini. Hubungan antara kecerdasan emosional dengan prestasi belajar pada siswa kelas VIII SMPN I Grati Malang. Jurnal Inspirasi Pendidikan Universitas Kanjuruan Malang, Vol 5(1)

Wulandari, Dwi. 2012. Gambaran Kecerdasan Emosional Pada Siswa SMKN Jakarta, Jurnal pengukuran dan penelitian psikologi, Vol1(1)

Sudijono, Anas. 2012 . Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers




DOI: https://doi.org/10.36706/jkk.v6i1.8498

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori dan Praktik Bimbingan dan Konsleing p-ISSN2355-7303 dan e-ISSN 2828-2965) 
diterbitkan oleh Program Studi Bimbingan dan Konseling
FKIP Universitas Sriwijaya
Jl. Palembang Prabumulih KM 3.2
Palembang-Indonesia
Email: jkk@fkip.unsri.ac.id
 
 
Lisensi Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter