• https://theoejwilson.com/
  • santuy4d
  • mariatogel
  • santuy4d
  • garuda slot
  • garudaslot
  • https://edujournals.net/
  • nadimtogel
  • https://mitrasehatjurnal.com/
  • slot gacor hari ini
  • g200m
  • https://perpustakaan.stpreinha.ac.id/mahasiswa/
  • https://www.lml.stpreinha.ac.id/lab/
  • https://cursosvirtuales.icip.edu.pe/nice/
  • slot resmi
  • ANALISIS HUBUNGAN KEMAMPUAN BERFIKIR KREATIF DENGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SMPN 14 BANDAR LAMPUNG | Wulandary | Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika

    ANALISIS HUBUNGAN KEMAMPUAN BERFIKIR KREATIF DENGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SMPN 14 BANDAR LAMPUNG

    Sellvi Wulandary, Indaryanti Indaryanti, Jeri Araiku, Scristia Scristia

    Abstract


    research is a type of quantitative research with a correlation reserch method. This study aims to determinane wheather there is a positive and significant relationship between creative thinking skills and stident’s problem solving abilities. The sample used in this study were students of class VIII.A SMPN Bandar Lampung with 32 students. The data collection technique used in this study consisted of 3 stages, namely preparation, implementation and the final stage. The Instrument used in this study is a written test. The data analysis technique is correlation analysis which consists of prerequisite test analysis and hypothesis testing. Based on the research results, it shows that tcount(3.882)> ttable(2.042) and the sig value (0.001)< (0.05) with a correlation value of 0.578. So it can be concluded that the relationship between creative thinking skills and students problem solvig abilities is positive and significant, with a fairly close relationship. The contribution of creative thinking skills to problem solving abilities is 33.4%.


    Keywords


    Creative Thinking Ability, Problem Solving Ability, SPLDV

    Full Text:

    PDF

    References


    Artikel dalam Jurnal

    Desti, E., Anggoro, B. S., & Suherman, S. (2018). Pengaruh Berfikir Kreatif Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 2, pp. 527-532).

    Fitriani, F., Surya, E., & Saragih. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematik Siswa SMP Negeri Langkat Yang Diajarkan Model Problem Sentered Learning. Paradigma Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2).

    Handayani, K. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Cerita Matematika . 325-330.

    Handayani, U. F., Sa’dijah, C., & Susanto, H. (2018). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Adopsi ‘PISA’. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Dibidang Pendidikan Matematika, 4(2), 143-156.

    Mariani, Y., Susanti, E. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Menggunakan Model Pembelajaran MEA (Means Ends Analysis). Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 13-25.

    Marini, M. R. (2014) Analisis kemampuan berfikir analitis siswa dengan gaya belajar tipe investigatif dalam pemecahan masalah matematika. Artikel Ilmiah, 1-10.

    Meika, I., Sujana, A. (2017). Kemampuan Berfikir Kreatif dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 10(2).

    Mita, D.S., Linda, R.T., Nur I. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal PISA. Lentera Sriwijaya, 1(2), 25-33.

    Moma, L. (2016). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Untuk Siswa SMP. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1).

    NCTM. (2000). Principle and standards for school matematics. Reston. VA: NCTM.

    OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume l): What Students Know and Can Do; PISA.

    Rachmantika, A. R., & Wardono, W. (2019). Peran Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 439-443).

    Rahayu, D. V., & Afriansyah, E. A. (2015). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematik siswa melalui model pembelajaran pelangi matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 29-37.

    Rahmazatullaili, R., Zubainur, C, M., & Munzir, S. (2017). Kemampuan berfikir kreatif dan pemecahan masalah siswa melalui penerapan model project based learning. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 10(2), 166-183.

    Rasnawati, A., Rahmawati, W., Akbar, P., & Putra, H. D. (2019). Analisis kemampuan berfikir kreatif matematis siswa SMK pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV) di kota Cimahi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 164-177.

    Santi, I., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa Smk Pada Materi Barisan Dan Deret. Di Kota Pekanbaru. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(2), 95-106).

    Sarassanti, Y., & Mutazam, M. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Mahasiswa Pendidikan Matematika Pada Materi Bangun Ruang Di SKIP Melawi. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan MIPA Dan Teknologi Ii. (Vol. 1, No. 1, pp. 235-241).

    Siswanto, R. D., & Azhar, E. (2018). Workshop Penerapan Softwere Geogebra Sebagai Media Pembbelajaran Matematika Untuk Guru Sekolah Dasar Kelurahan Pademangan Barat. Publikasi Pendidikan, 8(3), 224-228.

    Ulfa, F. I. (2020). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematika Siswa Dalam Memecahkan Masalah. 1-7.

    Wulantina, E., Kusmayadi, T. A., & Riyadi, R. (2015). Proses Berfikir Kreatif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Pada Siswa Kelas X MIA SMAN Surakarta. Jurnal Pembelajaran Matematika, 3 (6).

    Tesis, Disertasi, dan laporan Penelitian

    Ayu, N. S. (2018). Analisis Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Matematika Bentuk Cerita Di Kelas VIII MTs. Negeri Bandar TA 2017/2018. (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatra Utara Medan).

    Cahyaningtyas, G., & Hafizah, H. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Hubungan Antar Sudut Melalui Penerapan Conceptual Understanding Procedures Di SMP Negeri 18 Palembang (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).

    Dianingsih, E. R. (2019). Hubungan Antara Sikap Siswa Terhadap Matematika Dengan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas VIII Semester I Di SMP Pengudi Luhur Wedi Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi. Yogyakarta: FKIP Universitas Sanata Dharma.

    Munthaha, M. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa Dengan Model Pembelajaran Missiouri Mathematics Project (MMP). Skripsi. Lampung: FITK UIN.

    Said, I. (2018). Hubungan Kreativitas dan Kecerdasan Emosional Dengan Hasil Belajar Biologi Kelas XI Siswa SMA Negeri 3 Takalar (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

    Buku

    Nuryadi, N., Astuti, T.D., Sri Utami, E., & Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Dibuku Media.




    DOI: https://doi.org/10.36706/jls.v3i2.14013

    Refbacks

    • There are currently no refbacks.


    Copyright (c) 2021 Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika

    Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

    Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika
    Department of Undergraduate Program on Mathematics Education
    Faculty of Teacher Training and Education
    Sriwijaya University, Palembang, Indonesia
    Kampus FKIP Bukit Besar
    Jl. Srijaya Negara, Bukit Besar
    Palembang - 30139 Indonesia
    email: lenterasriwijaya@fkip.unsri.ac.id
    contact person: +6281354633381 (Weni)

    p-ISSN: 2685-9564 | e-ISSN: 2684-7175



    Indexed in:

    Soil Science - Jurnal Ecosolum Terakreditasi Sinta 4 Unhas (Journal of  Ecosolum Unhas Accredited Sinta 4)  width=120

    Creative Commons License

    Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

     

    View My Stats