ANALISIS HUBUNGAN KEMAMPUAN BERFIKIR KREATIF DENGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SMPN 14 BANDAR LAMPUNG

Sellvi Wulandary, Indaryanti Indaryanti, Jeri Araiku, Scristia Scristia

Abstract


research is a type of quantitative research with a correlation reserch method. This study aims to determinane wheather there is a positive and significant relationship between creative thinking skills and stident’s problem solving abilities. The sample used in this study were students of class VIII.A SMPN Bandar Lampung with 32 students. The data collection technique used in this study consisted of 3 stages, namely preparation, implementation and the final stage. The Instrument used in this study is a written test. The data analysis technique is correlation analysis which consists of prerequisite test analysis and hypothesis testing. Based on the research results, it shows that tcount(3.882)> ttable(2.042) and the sig value (0.001)< (0.05) with a correlation value of 0.578. So it can be concluded that the relationship between creative thinking skills and students problem solvig abilities is positive and significant, with a fairly close relationship. The contribution of creative thinking skills to problem solving abilities is 33.4%.


Keywords


Creative Thinking Ability, Problem Solving Ability, SPLDV

Full Text:

PDF

References


Artikel dalam Jurnal

Desti, E., Anggoro, B. S., & Suherman, S. (2018). Pengaruh Berfikir Kreatif Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 2, pp. 527-532).

Fitriani, F., Surya, E., & Saragih. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematik Siswa SMP Negeri Langkat Yang Diajarkan Model Problem Sentered Learning. Paradigma Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2).

Handayani, K. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Cerita Matematika . 325-330.

Handayani, U. F., Sa’dijah, C., & Susanto, H. (2018). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Adopsi ‘PISA’. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Dibidang Pendidikan Matematika, 4(2), 143-156.

Mariani, Y., Susanti, E. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Menggunakan Model Pembelajaran MEA (Means Ends Analysis). Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 13-25.

Marini, M. R. (2014) Analisis kemampuan berfikir analitis siswa dengan gaya belajar tipe investigatif dalam pemecahan masalah matematika. Artikel Ilmiah, 1-10.

Meika, I., Sujana, A. (2017). Kemampuan Berfikir Kreatif dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 10(2).

Mita, D.S., Linda, R.T., Nur I. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal PISA. Lentera Sriwijaya, 1(2), 25-33.

Moma, L. (2016). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Untuk Siswa SMP. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1).

NCTM. (2000). Principle and standards for school matematics. Reston. VA: NCTM.

OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume l): What Students Know and Can Do; PISA.

Rachmantika, A. R., & Wardono, W. (2019). Peran Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 439-443).

Rahayu, D. V., & Afriansyah, E. A. (2015). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematik siswa melalui model pembelajaran pelangi matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 29-37.

Rahmazatullaili, R., Zubainur, C, M., & Munzir, S. (2017). Kemampuan berfikir kreatif dan pemecahan masalah siswa melalui penerapan model project based learning. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 10(2), 166-183.

Rasnawati, A., Rahmawati, W., Akbar, P., & Putra, H. D. (2019). Analisis kemampuan berfikir kreatif matematis siswa SMK pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV) di kota Cimahi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 164-177.

Santi, I., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa Smk Pada Materi Barisan Dan Deret. Di Kota Pekanbaru. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(2), 95-106).

Sarassanti, Y., & Mutazam, M. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Mahasiswa Pendidikan Matematika Pada Materi Bangun Ruang Di SKIP Melawi. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan MIPA Dan Teknologi Ii. (Vol. 1, No. 1, pp. 235-241).

Siswanto, R. D., & Azhar, E. (2018). Workshop Penerapan Softwere Geogebra Sebagai Media Pembbelajaran Matematika Untuk Guru Sekolah Dasar Kelurahan Pademangan Barat. Publikasi Pendidikan, 8(3), 224-228.

Ulfa, F. I. (2020). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematika Siswa Dalam Memecahkan Masalah. 1-7.

Wulantina, E., Kusmayadi, T. A., & Riyadi, R. (2015). Proses Berfikir Kreatif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Pada Siswa Kelas X MIA SMAN Surakarta. Jurnal Pembelajaran Matematika, 3 (6).

Tesis, Disertasi, dan laporan Penelitian

Ayu, N. S. (2018). Analisis Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Matematika Bentuk Cerita Di Kelas VIII MTs. Negeri Bandar TA 2017/2018. (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatra Utara Medan).

Cahyaningtyas, G., & Hafizah, H. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Hubungan Antar Sudut Melalui Penerapan Conceptual Understanding Procedures Di SMP Negeri 18 Palembang (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).

Dianingsih, E. R. (2019). Hubungan Antara Sikap Siswa Terhadap Matematika Dengan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas VIII Semester I Di SMP Pengudi Luhur Wedi Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi. Yogyakarta: FKIP Universitas Sanata Dharma.

Munthaha, M. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa Dengan Model Pembelajaran Missiouri Mathematics Project (MMP). Skripsi. Lampung: FITK UIN.

Said, I. (2018). Hubungan Kreativitas dan Kecerdasan Emosional Dengan Hasil Belajar Biologi Kelas XI Siswa SMA Negeri 3 Takalar (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Buku

Nuryadi, N., Astuti, T.D., Sri Utami, E., & Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Dibuku Media.




DOI: https://doi.org/10.36706/jls.v3i2.14013

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika
Department of Undergraduate Program on Mathematics Education
Faculty of Teacher Training and Education
Sriwijaya University, Palembang, Indonesia
Kampus FKIP Bukit Besar
Jl. Srijaya Negara, Bukit Besar
Palembang - 30139 Indonesia
email: lenterasriwijaya@fkip.unsri.ac.id
contact person: +6281354633381 (Weni)

p-ISSN: 2685-9564 | e-ISSN: 2684-7175



Indexed in:

   width=120

Creative Commons License

Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View My Stats