• https://theoejwilson.com/
  • santuy4d
  • mariatogel
  • santuy4d
  • garuda slot
  • garudaslot
  • https://edujournals.net/
  • nadimtogel
  • https://mitrasehatjurnal.com/
  • slot gacor hari ini
  • g200m
  • https://perpustakaan.stpreinha.ac.id/mahasiswa/
  • https://www.lml.stpreinha.ac.id/lab/
  • https://cursosvirtuales.icip.edu.pe/nice/
  • slot resmi
  • Value of The Historical Village of Segara Kembang Village as A Source of Learning Local History | Chairunisa | Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah

    Value of The Historical Village of Segara Kembang Village as A Source of Learning Local History

    Eva Dina Chairunisa, Adelia Nurtitian

    Abstract


    Abstract: In general, history learning is learning about important facts and events that occurred in the past both locally, nationally and globally. History learning has several functions, including being able to develop values in students. Local history is a unit of historical study with a theme of events that are limited to a particular locality or certain area and is often known as regional history. Local history has an important function in history learning, one of which is as forming regional identity and enriching knowledge about community life patterns and regional cultural diversity in various regions. Segara Kembang Village is one of the villages located in the Ogan Komering Ulu district that has not been widely touched and used as a source of local history learning, even though this village has great potential as a source of local history learning. The aim of this research is to describe the historical values found in the Segara Kembang Village settlement. The method used in this research is a qualitative descriptive method using observation, interviews and documentation. The research results show that Segara Kembang Village has values that can be used as a source of local history.

    Keywords: Historical Values, Local History, Learning Resources, Segara Kembang Village.


    Abstrak: Secara umum pembelajaran sejarah adalah pembelajaran yang mempelajari tentang fakta dan peristiwa penting yang terjadi pada masa lampau baik dalam lingkup lokal, nasional dan global.  Pembelajaran sejarah memiliki beberapa fungsi diantaranya adalah mampu menumbuhkembangkan nilai-nilai dalam diri peserta didik. Sejarah lokal merupakan salah satu unit kajian sejarah bertema kejadian yang bersifat terbatas lokalitas tertentu atau daerah tertentu dan sering dikenal pula dengan istilah sejarah daerah. Sejarah lokal memiliki fungsi penting dalam pembelajaran sejarah salah satunya sebagai pembentuk identitas daerah dan memperkaya pengetahuan tentang pola kehidupan masyarakat dan keberagaman budaya daerah di berbagai daerah.  Desa Segara Kembang adalah salah satu desa yang terletak di kabupaten Ogan Komering Ulu yang belum banyak tersentuh dan dimanfaatkan sebagai sumber pembelajaran sejarah lokal, padahal desa ini memiliki potensi besar sebagai sumber pembelajaran sejarah lokal. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan nilai-nilai sejarah yang terdapat pada permukiman Desa Segara Kembang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif dengan melakukan observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Desa Segara Kembang memiliki nilai-nilai yang dapat dimanfaatkan sebagai sumber sejarah lokal.

    Kata Kunci : Nilai Sejarah, Sejarah Lokal, Sumber Pembelajaran,  Desa Segara Kembang.



    Full Text:

    PDF


    DOI: https://doi.org/10.36706/jc.v12i2.21739

    Refbacks

    • There are currently no refbacks.


    Copyright (c) 2023 Eva Dina Chairunisa, Adelia Nurtitian

    Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

    Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah
    Program Studi Pendidikan Sejarah
    Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial
    FKIP Universitas Sriwijaya
    Jl. Palembang-Prabumulih, km. 32. Indralaya-Ogan Ilir
    email: criksetra@fkip.unsri.ac.id
     
    P-ISSN: 1978-8673 
    E-ISSN: 2656-9620

     Indexed By:

       

    Publish by:

    Sriwijaya University in collaboration with Association of History Education Programs throught Indonesia (Persatuan Program Studi Pendidikan Sejarah se-Indonesia/P3SI):

    Flag Counter

     

    Lisensi Creative Commons

    Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah by E-Journal Sriwijaya University is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

    View My Stats