PENINGKATAN HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MELALUI PERMAINAN TRADISIONAL TEPUK BERGAMBAR MODIFIKASI KODE QR DI KELAS VI SDN 3 ABAB

Muhammad Akbar Rafsanzani

Abstract


Abstract

This research describes the improvement of the results of the learning of social sciences through the traditional game clap modification QR code in class VI students SD Negeri 3 Abab District Penukal Abab Lematang Ilir. The study uses a class action research method, which is carried out in two cycles. The research subject is a class VI student of SD Negeri 3 Abab District Penukal Abab Lematang Ilir (PALI) which amounted to 24 students. Data is collected with written test techniques, observations and documentation. The results of the study on the implementation of cycle I showed the student learning outcome of 62.5% while the research results in cycle II reached 83.33%. The results of the student study activation observation in cycle I reached 25% very active and 41.67% were active. In Cycle II, students show very active activity as much as 50% and active 42%. Based on the data it can be concluded that the traditional game clap modification QR code can improve the learning results of social science in class VI SD Negeri 3 Abab District Penukal Abab Lematang Ilir.

 

Keywords: learning outcomes, social sciences, traditional game applause modification QR code

Abstrak

Penelitian ini mendeskripsikan peningkatan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Sosial melalui Permainan Tradisional Tepuk Bergambar Modifikasi Kode QR pada  siswa kelas VI SD Negeri 3 Abab Kabupaten Penukal Abab Lematang Ilir. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas, yang dilakukan dalam dua siklus. Subjek penelitian yaitu siswa kelas VI SD Negeri 3 Abab Kabupaten Penukal Abab Lematang Ilir (PALI) yang berjumlah 24 siswa. Data dikumpulkan dengan teknik tes tertulis, observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian pada pelaksanaan Siklus I menunjukkan ketuntasan hasil belajar siswa 62,5% sedangkan hasil penelitian pada Siklus II mencapai 83,33%. Hasil observasi aktivasi belajar siswa pada Siklus I mencapai 25% sangat aktif dan 41,67% terkategori aktif. Pada Siklus II, siswa menunjukkan aktivitas sangat aktif sebanyak 50% dan aktif 42%. Berdasarkan data tersebut dapat disimpulkan bahwa Permainan Tradisional Tepuk Bergambar Modifikasi Kode QR dapat meningkatkan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Sosial di kelas VI SD Negeri 3 Abab Kabupaten Penukal Abab Lematang Ilir.

 

Kata kunci: hasil belajar, Ilmu Pengetahuan Sosial, Permainan Tradisional Tepuk Bergambar Modifikasi Kode QR


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.36706/jisd.v6i2.10332

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Inovasi Sekolah Dasar

Program Studi PGSD FKIP Universitas Sriwijaya

p-ISSN: 2355-7346

e-ISSN: 2685-6433

Kampus Indralaya 
Jl. Palembang-Indralaya KM 32 Ogan Ilir
Kampus Palembang
Jl. Srijaya KM 5.5 Kelurahan Srijaya Kecamatan Alang-alang Lebar

Indexed In:


Recomended Tools:


 

View My Stats

Flag Counter

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.