PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS PMRI SISWA KELAS VIII NEGERI 3 SUSUA

Ratio Julianci Simarmata

Abstract


Lack of interest in student learning, limited learning media is one of the problems in mathematics. For this reason, PMRI is considered a solution that is able to overcome these obstacles. The purpose of this study is to see whether the learning carried out at SMP Negeri 3 Susua is in accordance with the principles and characteristics of PMRI (Indonesian realistic mathematics learning). This type of research is descriptive qualitative. For the research subject is class VIII SMP with research instruments observation sheets, documentation and questionnaires. The conclusion drawn from this study is that the learning carried out in class VIII of SMP Negeri 3 Susua is in accordance with the principles and characteristics of the PMRI.


Keywords


Indonesian realistic mathematics learning

Full Text:

PDF

References


Akbar, A. & Noviani N. (2019). Tantangan Dan Solusi Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Jurnal Universitas PGRI Palembang. 18-25.

Amalia, C. M. Y, Dewi, S. M, & Susanto,Rudi (2021). Hasil Belajar Matematika Materi JaringJaring Kubus Dan Balok Melalui Metode Tutor Sebaya Pada Peserta Didik Kelas VA SD Negeri 231 Palembang. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar 8 (2), 103-110

Dussawal, W., Husnayain, M. I., Muchlisin, & Najwa, N. A. (2019). Desain Pembelajaran Matematika Berbasis PMRI Pada Materi Perkalian Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 28-36

Fitriah, Dhia, and Meggie Ullyah Mirianda. (2020) “Kesiapan Guru Dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Berbasis Teknologi,” 148-153

Fitriani, P., Permana, R., & Nugraha, M. F. (2019). Pengaruh Realistic Mathemathic Education (RME) dengan Teknik Pair Cheks pada Materi Pecahan terhadap Prestasi Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 73-82.

Hadi, S. (2017). Pendidikan Matematika Realistik.Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa': Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 13 (1), 116-152.

Muhammad. Aspi, (2022) Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Journal Of Education. 2(1), 64-73

Simarmata, Ratio J.,dkk.

Noviana, Robandi, B., & Iriawan, S. B. (2019). Penerapan Pendekatan RME Untuk Meningkatkan

Pemahaman Konsep Matematis Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 340-353.

Saparwadi, Lalu. (2022) Kesalahan Siswa SMP dalam Memahami Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita. Mathema Journal 4 (1), 1-12

Saragih, S. (2011). Menumbuhkembangkan Berpikir Logis dan Sikap Positif terhadap Matematika melalui Pendekatan Matematika Realistik. [Online]. Tersedia: http://zainurie.files.wordpress.com/2007/11/j 61_091. pdf [Juli 2011]

Seftyani, Siti Hawa, & Nuraini Usman (2017). Penggunaan Alat Peraga Blok Pecahan Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III di SD Negeri 11 Indralaya. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar 4 (1), 57-63

Septrima. L, Ummar. E, Toybah (2017). Model Problem Based Learning Pada Materi Keliling Dan Luas Lingkaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V. 4 (1). 74-83

Silvia. M, Sutrisno. J. A.B. & Parastiwi, N. (2022). Pengaruh penggunaan Media Audio Visual Berbasis Realistik Mathematics Education (RME) terhadap kemampuan Pemecahan masalah matematika siswa kelas VIII Semester Genap UPT SMP Negeri 35 Bandar Lampung. Jurnal Mahasiswa Pendidikan MAtematika. 4 (1). 1-10.

Wahyuni, R., & Yolanda, F. (2017). Mental Calculation Berupa Strategi Stringging Siswa Pada Materi Perkalian Dengan Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Di Kelas 3 Sd Pekanbaru. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 3(2), 137-146




DOI: https://doi.org/10.36706/jisd.v9i2.18643

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Inovasi Sekolah Dasar: Kajian Pengembangan Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PUBLISHED BY:

Universitas Sriwijaya in Collaboration with HDPGSDI (Himpunan Dosen PGSD Indonesia)

Kampus Indralaya 
Jl. Palembang-Indralaya KM 32 Ogan Ilir
Kampus Palembang
Jl. Srijaya KM 5.5 Kelurahan Srijaya Kecamatan Alang-alang Lebar

email: jisd@fkip.unsri.ac.id


p-ISSN: 2355-7346

e-ISSN: 2685-6433