PENGARUH MEDIA POWTOON TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS PUISI SISWA KELAS V SD
Abstract
Abstract: This research was aim at determining the influence of powtoon through a poetry writing skills of students in the elementary school class V 254 Palembang on the subject Indonesian . The research was conducted in the second semester of the academic year 2015/2016. The method used in this research was the pre-experimental method with the design of one group pretest-posttest. The study sample consisted of one class which amounts 27 students. The research instrument used was in the form of a poetry writing test. Based on the test results prerequisite pretest and posttest data analysis that the data was normally distributed. Therefore, the hypothesis was tested using a t-test. After testing the research hypotheses, it found that t-tested with acquired t-cout = 8,83, whereas obtained from t distribution t table = 1,706 thus seen that t-count > t-table. Therefore, ho rejected and ha accepted. It can be concluded that powtoon influential through a poetry writing skills of students in the elementary school class V 254 Palembang on the subject Indonesian.
Keywords: writing, poetry, and powtoon
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media powtoon terhadap keterampilan menulis puisi siswa kelas V SD Negeri 254 Palembang pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian ini dilaksanakan pada semester genap tahun ajaran 2015/2016. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode pre-experimental dengan desain penelitian one group pretest-posttest design. Sampel penelitian ini terdiri dari satu kelas yang berjumlah 27 siswa. Instrument penelitian yang digunakan adalah tes menulis puisi dengan tema keindahan alam. Berdasarkan uji prasyarat analisis data pretest dan posttest bahwa data tersebut terdistribusi normal. Setelah hipotesis penelitian diuji dengan uji t diperoleh thitung = 8,83, sedangkan dari tabel distribusi t diperoleh ttable = 1,706 sehingga terlihat bahwa thitung > ttable. Oleh karena itu, Ho ditolak dan Ha diterima. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa media powtoon berpengaruh positif terhadap keterampilan menulis puisi siswa kelas V SD Negeri 254 Palembang pada mata pelajaran Bahasa Indonesia.
Kata Kunci: menulis, puisi, dan media powtoon.
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.36706/jisd.v3i1.8608
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal Inovasi Sekolah Dasar
PUBLISHED BY:
Universitas Sriwijaya in Collaboration with HDPGSDI (Himpunan Dosen PGSD Indonesia)
Kampus Indralaya
Jl. Palembang-Indralaya KM 32 Ogan Ilir
Kampus Palembang
Jl. Srijaya KM 5.5 Kelurahan Srijaya Kecamatan Alang-alang Lebar
email: jisd@fkip.unsri.ac.id