PENGARUH MEDIA E-SCRAPBOOK TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA DI SEKOLAH DASARPENGARUH MEDIA E-SCRAPBOOK TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrack: This research purpose to determine the effect of e-scrapbook media on learning outcomes of a simple plane material science students in grade 05 Indralaya VB Elementary School. Study is a quasi-experimental design with one group pretest-posttest. This design uses a single class. The collection of data in the form of pretest and posttest with test instruments. Difference in pretest and posttest data were analyzed using the t test to see whether or not the e-scrapbook media influence on students' science learning outcomes. Based on the analysis of research data, the value of t_hitung = 21, 27 to n = 29, with a standard error of 5% then, the obtained value of t_ (table) = 2, 048. Thus, t_hitung> t_ (table) so thank H_a and reject H_o . Based on these results it can be concluded that there are significant e-scrapbook media on learning outcomes fifth grade science students of SD Negeri 05 Indralaya.
Keywords: media e-scrapbook, learning outcomes
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media e-scrapbook terhadap hasil belajar IPA siswa materi pesawat sederhana di kelas VB SD Negeri 05 Indralaya. Penelitian yang digunakan adalah eksperimen semu dengan desain One Group Pretest-Posttest. Rancangan ini menggunakan satu kelas. Pengumpulan data berupa pretest dan posttest dengan instrumen tes. Selisih dari data pretest dan posttest tersebut dianalisis dengan menggunakan uji t untuk melihat ada tidaknya pengaruh media e-scrapbook terhadap hasil belajar IPA siswa. Berdasarkan analisis data hasil penelitian, diperoleh nilai = 21, 27 untuk n = 29 dengan taraf kesalahan 5 % maka, didapat nilai = 2, 048. Dengan demikian, sehingga terima dan tolak . Berdasarkan hasil tersebut maka dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh media e-scrapbook terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD Negeri 05 Indralaya.
Kata Kunci: media e-scrapbook, hasil belajar
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.36706/jisd.v2i1.8621
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal Inovasi Sekolah Dasar
PUBLISHED BY:
Universitas Sriwijaya in Collaboration with HDPGSDI (Himpunan Dosen PGSD Indonesia)
Kampus Indralaya
Jl. Palembang-Indralaya KM 32 Ogan Ilir
Kampus Palembang
Jl. Srijaya KM 5.5 Kelurahan Srijaya Kecamatan Alang-alang Lebar
email: jisd@fkip.unsri.ac.id