KESULITAN MEREPRESENTASIKAN SOAL PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKAPADA SISWA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstract: Search through empirical experience and study sidelined problems faced by to know students is an effort in revealing the low ability to solve mathematics problems. This research uses an approach qualitative research. The subject is that the students are mathematical capable, and low in class V from one of the schools state elementary in Bandung. Data Collection methods are observation, inquiry, tests, interviews and triangulation data. Results of these studies indicate that problems faced by students in solving problems to solve the problem was suspected to be one of them that represent a problem to in the form mathematics. The causal factor students over a lack of understanding on the concept is mathematically, memory early concept was not transferred in memory long-term, the mistake in using knowledge that he possessed or disturbance at this stage-stage process memory
Keywords: problem solving, representation mathematics
Abstrack: Pencarian melalui pengalaman empirik dan kajian teoritik untuk mengetahui kesulitan yang dialami siswa merupakan upaya dalam mengungkap masih rendahnya kemampuan pemecahan masalah matematika. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Subjek penelitian adalah siswa berkemampuan matematis tinggi, sedang dan rendah di kelas V salah satu Sekolah Dasar Negeri di Bandung. Pengumpulan data menggunakan metode observasi, angket,tes, wawancara dan triangulasi data. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kesulitan yang dialami siswa dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah diduga salah satunya yaitu merepresentasikan masalah ke dalam bentuk matematika. Penyebabnya antara lain kurangnya pemahaman siswa atas berbagai konsep matematis, ingatan konsep awal tidak dipindahkan ke dalam ingatan jangka panjang, adanya kekeliruandalam menggunakan pengetahuan yang dimilikinya atau terjadi gangguan pada tahapan-tahapan proses memori.
Kata Kunci:Pemecahan Masalah, Representasi Matematika
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.36706/jisd.v2i1.8624
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal Inovasi Sekolah Dasar
PUBLISHED BY:
Universitas Sriwijaya in Collaboration with HDPGSDI (Himpunan Dosen PGSD Indonesia)
Kampus Indralaya
Jl. Palembang-Indralaya KM 32 Ogan Ilir
Kampus Palembang
Jl. Srijaya KM 5.5 Kelurahan Srijaya Kecamatan Alang-alang Lebar
email: jisd@fkip.unsri.ac.id