PENERAPAN PENDEKATAN BERMAIN DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS IV SD
Abstract
Abstract: The purpose of this study was to determine the learning outcomes of students with mathematics approach playing in fourth grade Inderalaya State 05, Ogan Ilir. This study Meru quasi-experimental research ¬ ¬ with the study design used pretest-posttest one group design. The results showed that there was an increase in student learning outcomes after the implementation of the approach play on the subject of Roman Numbers. Average student learning outcomes seen rising from 63.72 into 75.86 ketun ¬ ing, as well as the percentage of 65.51% increased to 75.86%. This suggests that the application of the approach play to improve learning outcomes of students in learning mathematics.
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil belajar Matematika siswa dengan pendekatan bermain di kelas IV SD Negeri 05 Inderalaya, Ogan Ilir. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu dengan menggunakan rancangan penelitian One Group Pretest-Posttest Design. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan hasil belajar siswa setelah penerapan pendekatan bermain pada pokok bahasan Bilangan Romawi. Rata-rata hasil belajar siswa terlihat meningkat dari 63,72 menjadi 75,86 serta persentase ketuntasan dari 65,51 % meningkat menjadi 75,86 %. Hal ini menunjukkan bahwa penerapan pendekatan bermain dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran Matematika.
Kata Kunci: pendekatan, bermain, matematika
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.36706/jisd.v1i1.8631
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal Inovasi Sekolah Dasar
PUBLISHED BY:
Universitas Sriwijaya in Collaboration with HDPGSDI (Himpunan Dosen PGSD Indonesia)
Kampus Indralaya
Jl. Palembang-Indralaya KM 32 Ogan Ilir
Kampus Palembang
Jl. Srijaya KM 5.5 Kelurahan Srijaya Kecamatan Alang-alang Lebar
email: jisd@fkip.unsri.ac.id