• https://spadav2.unikal.ac.id/lang/paito-hk/
  • Sbotop
  • http://fairplay.uho.ac.id/lapas/sensus/
  • https://theoejwilson.com/
  • https://penkopjurnal.uho.ac.id/cokky/cheat/
  • slot demo
  • iblis merah hack
  • https://prologue.sastra.uniba-bpn.ac.id/js/idslot/
  • alexis toto
  • Robot Merah Hack
  • pusat maxwin
  • santuy4d
  • https://spada.ppg.ung.ac.id/mod/sthai/
  • https://simlinmas.kemendagri.go.id/web/xgacor/
  • https://conference.uhnsugriwa.ac.id/pages/tslot/
  • http://jiseafa.lppm.unand.ac.id/js/demo-slot/
  • http://jiseafa.lppm.unand.ac.id/js/slotraf/
  • turbox500
  • Lapak Cheat
  • Lucky RP
  • https://www.ies.ftk.uinjambi.ac.id/pages/dewa288/
  • https://ett.ftk.uinjambi.ac.id/pages/ligaciputra/
  • https://rechtenstudent.uinkhas.ac.id/pages/scatter/
  • http://elearning.wisnuwardhana.ac.id/mod/santuymax/
  • https://jikesi.fk.unand.ac.id/js/bni4d/
  • https://elearning.pranataindonesia.ac.id/course/santuy4d/
  • http://ijsab.fateta.unand.ac.id/lib/pkp/zara4d/
  • Garudaslot
  • https://jikesi.fk.unand.ac.id/assets/wdbos/
  • slot thailand
  • https://e-journal.usd.ac.id/lib/pkp/scatter/
  • https://lexeconomicajournal.uinkhas.ac.id/pages/garudaslot/
  • garuda slot
  • garudaslot
  • ANALISIS KETERAMPILAN BERTANYA GURU ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SMP NEGERI 27 OKU | Indriani | Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi

    ANALISIS KETERAMPILAN BERTANYA GURU ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SMP NEGERI 27 OKU

    Dini Indriani(1*), Yulia Djahir(2), Ikbal Barlian(3)
    (1) 
    (2) 
    (3) 
    (*) Corresponding Author
    DOI : 10.36706/jp.v2i2.5542

    Abstract

    Abstract: This research was titled questioning skillsIPS’s teacherat SMPN 27 OKU. Formulation of the problem in this research is how are basic questioning skills and further questioning skills of IPS’s teacher at SMPN 27 OKU. The method used is descriptive. Variables in this researchare basic questioning skills and further questioning skills. Sample in this researchare 3 IPS’s teacherat SMPN 27 OKU. Data collection techniques used in this researchare observation and interviews. Result showed basic questioning skills on criteria very good with an average of 81,36% and further questioning skills on criteria good with an average of 58,93%. Deficiency of teachers in applying questioning skills seen in this researchare disclosure clearly questions with using Indonesian, alteration guidance cognitive level questions, and setting tracker question. As for suggestion of the research are that IPS’s teachercan better understand use questioning skills for successful learning in the classroom, designing the first questions to be asked during learning, and avoid habit to immediately respond to questions and answers learners.

    Abstrak: Penelitian ini berjudul Keterampilan Bertanya Guru IPS Di SMP Negeri 27 OKU. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimanakah keterampilan bertanya dasar dan keterampilan bertanya lanjut guru IPS di SMP Negeri 27 OKU. Metode yang digunakan adalah deskriptif. Variabel dalam penelitian ini adalah keterampilan bertanya dasar dan keterampilan bertanya lanjut. Adapun sampel dalam penelitian ini yaitu 3 guru IPS di SMP Negeri 27 OKU. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu observasi danwawancara. Hasil penelitian menunjukkan keterampilan bertanya dasar berada pada kriteria sangat baik dengan rata-rata sebesar 81,36% dan keterampilan bertanya lanjut berada pada kriteria baik dengan rata-rata sebesar 58,93%. Kekurangan guru dalam mengaplikasikan keterampilan bertanya yang terlihat dalam penelitian ini yaitu pengungkapan pertanyaan secara jelas dengan menggunakan Bahasa Indonesia yang baik, pengubahan tuntunan tingkat kognitif pertanyaan, dan penggunaan pertanyaan pelacak. Adapun saran dari hasil penelitian ini yaituagar guru mata pelajaran IPS dapat lebih memahami penggunaan keterampilan bertanya untuk keberhasilan pembelajarannya dikelas, merancang terlebih dahulu pertanyaan yang akan diajukan saat pembelajaran, dan menghindari kebiasaan untuk segera menanggapi pertanyaan dan jawaban peserta didik.

     

    Keywords


    Bertanya Dasar, Bertanya Lanjut, dan IPS

    References


    Alma, Buchari & dkk. 2010. Guru Profesional: Menguasai Metode dan Terampil Mengajar. Bandung: Alfabeta.

    Asril, Zainal. 2013. Micro Teaching. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

    Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan TeoretisPsikologis. Jakarta: Rineka Cipta.

    Gulo,W. 2008.Strategi Belajar-Mengajar.Jakarta: Grasindo.

    Hidayanti, Hilda Husni. 2013. Penggunaan Keterampilan Bertanya Dasar Dalam Pembelajaran IPS Di SD (Penelitian Deskriptif di Kelas IV SDN Sinargalih Kecamatan Sariwangi Kabupaten Tasikmalaya). Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, 62-64.

    Kyriacou, Chris. 2011. Effective Teaching Theory And Practice. Bandung: Nusa Media.

    Marzano, Robert J & Debra J Pickering & Jane E Pollock. 2001. Classroom Instruction That Works. USA: Alexandria Virginia.

    Mulyasa, E. 2009. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

    Soetopo, Sungkowo dan Yulie Sudartati. 2010. Bekal Menjadi Guru Profesional. Palembang: Simetri


    Article Statistic

    Abstract view : 805 times
    PDF (Bahasa Indonesia) views : 14527 times

    The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

    If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

    Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

    Fullscreen Fullscreen Off

    Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

    How To Cite This :

    Refbacks

    • There are currently no refbacks.


    Copyright (c) 2018 Dini Indriani, Yulia Djahir, Ikbal Barlian

    Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.