PENGGUNAAN JARI-JEMARI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS I SD
Abstract
Abstract : This study was aim at improving the yield and grade 1 students' motivation SD Naim Islam Az - zahra Palembang in mathematics with material arithmetic operations using the fingers as props . The method used was action research to test techniques and ovservasi . Based on the processed data on learning outcomes and activities in the learning process in learning mathematics arithmetic operations on materials in addition, subtraction , and addition and subtraction on each cycle showed an increase . In Cycle 1 found learning outcomes reached 91.59 % . In Cycle 2 study results found 92.32 % in Cycle 3 and obtained 88.57 % of student learning outcomes . Student learning outcomes in Cycle 3 is lower than Cycle 1 and 2 because the learning materials in Cycle 3 is more complicated for students , but student motivation remain elevated in each cycle . In Cycle 1 students' learning activities increased from cycle to cycle from Cycle I 52.29 % , amounting to 70.28 % Sikus 2 and Cycle 3 was 88.77 % . Based on the results and pembahsan research , it can be concluded that the use of the fingers in the operation count numbers 1 to 20 can improve outcomes and student learning activities in the subjects of Mathematics
Abstrak: Penelitian ini betujuan untuk meningkatkan hasil dan motivasi belajar siswa kelas 1 Naim SD Islam Az-zahra Palembang pada pelajaran Matematika dengan materi operasi hitung menggunakan jari-jemari sebagai alat peraga. Metode yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas dengan teknik tes dan ovservasi. Berdasarkan hasil olahan data tentang hasil belajar dan aktivitas dalam proses pembelajaran dalam mempelajari matematika pada materi operasi hitung dalam penjumlahan, pengurangan, serta penjumlahan dan pengurangan pada tiap siklus menunjukkan peningkatan. Pada Siklus 1 ditemukan hasil belajar mencapai 91,59%. Pada Siklus 2 ditemukan hasil belajar 92,32 % dan pada Siklus 3 diperoleh hasil belajar siswa 88,57%. Hasil belajar siswa pada Siklus 3 lebih rendah dari Siklus 1 dan 2 karena materi pembelajaran pada Siklus 3 ini semakin rumit bagi siswa, namun motivasi siswa tetap meningkat pada setiap siklusnya. Pada Siklus 1 aktivitas belajar siswa meningkat dari siklus ke siklus mulai dari Siklus I 52,29%, Sikus 2 sebesar 70,28%, dan Siklus 3 sebesar 88,77%. Berdasarkan hasil dan pembahsan penelitian, dapat disimpulkan bahwa penggunaan jari-jemari dalam operasi hitung bilangan 1 sampai 20 dapat meningkatkan hasil dan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran Matematika.
Kata Kunci: matematika, jari-jemari, alat peraga
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.36706/jisd.v1i1.8635
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal Inovasi Sekolah Dasar
PUBLISHED BY:
Universitas Sriwijaya in Collaboration with HDPGSDI (Himpunan Dosen PGSD Indonesia)
Kampus Indralaya
Jl. Palembang-Indralaya KM 32 Ogan Ilir
Kampus Palembang
Jl. Srijaya KM 5.5 Kelurahan Srijaya Kecamatan Alang-alang Lebar
email: jisd@fkip.unsri.ac.id