Evaluasi RPS Rumpun Ilmu Ekonomi Pada Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Unsri

Siti Fatimah Fatimah(1*), Dewi Koryati(2), Dewi Pratita(3)
(1) Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya
(2) Universitas Sriwijaya
(3) Universitas Sriwijaya
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v7i2.12881

Abstract

Abstract


This study aims to determine how effective the Semester Learning Plan (RPS) for the economics course in the Economic Education Study Program. The evaluation model used in this research is the CIPP Evaluation Model. Determination of the effectiveness of a RPS that is used is seen from the level of student understanding of economic science material which is interrelated with one another under the clump of economics. This research is a type of qualitative researach that uses the CIPP model by evaluating each component of the context, input, process and product to reaach an agreement in compiling an effective RPS between lecturers who teach courses in the economics cluster with students as learners. Sources of research data are RPS and lecturers who are teaching courses under the
economics cluster. Primary data collection uses observation instruments, while secondary data is obtained through documentation and interviews. The observation data obtained were
then analyzed qualitatively. The results of the analysis of the CIPP model instrument from the context component are very effective, the input component is effective, the process component is effective and the product component is quite effective in the RPS for courses under the clump of economics to be used in learning activities.
Keywords: RPS Evaluation, CIPP Model


Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa efektif Rencana Pembelajaran Semester (RPS) mata kuliah rumpun ilmu ekonomi pada Program Studi Pendidikan Ekonomi. Model evaluasi yang digunakan dalam penelitian ini yaitu Model Evaluasi CIPP. Penentuan keefektifan suatu RPS yang digunakan dilihat dari seberapa besar tingkat pemahaman mahasiswa terhadap materi ilmu ekonomi yang saling berkaitan satu sama lain dibawah rumpun ilmu ekonomi. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kualitatif yang menggunakan model CIPP dengan mengevaluasi tiap komponen konteks, input, proses, dan produk untuk mencapai suatu kesepakatan dalam menyusun RPS yang efektif antara dosen yang mengampu mata kuliah didalam rumpun ilmu ekonomi dengan mahasiswa sebagai pembelajar. Sumber data penelitian adalah RPS serta dosen pengampu mata kuliah dibawah rumpun ilmu ekonomi. Pengumpulan data primer menggunakan instrumen observasi, sedangkan data sekunder diperoleh melalui hasil dokumentasi dan wawancara.
Data hasil observasi yang diperoleh kemudian dianalisis secara kualitatif. Hasil analisis instrumen model CIPP dari komponen context sangat efektif, komponen input efektif, komponen process efektif dan komponen product cukup efektif RPS mata kuliah dibawah rumpun ilmu ekonomi untuk digunakan dalam kegiatan pembelajaran.
Kata Kunci: Evaluasi RPS, Model CIPP

Keywords


Pendidikan Ekonomi, RPS, Penelitian Evaluatif, Model CIPP

References


Anggito Alby, Setiawan Johan. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. CV. Jejak

Arikunto, Suharsimi. 2007. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Boak, G. 1998. A complete guide to learning contract. Aldershot: Gower.

Edison. 2009.Penelitian dan Evaluasi Dalam Bidang Pendidikan:Evaluasi CIPP. (Online).

http://ed150n5.blogspot.com/2009/04/evaluasi-cipp.html (Diakses pada tanggal 18 Februari 2020).

Fuddin. 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan (online).

https://fuddin.wordpress.com/2007/07/17/evaluasi-program/ (Diakses pada tanggal 18 Februari 2020).

Guili Zhang, at all. 2011. Using the Context, Input, Process, and Product Evaluation Model (CIPP) as a Comprehensive Framework to Guide the Planning, Implementation, and Assessment of

Service-learning Programs. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, Vol.15 No. 4. 2011.

Kristanto, Hery Vigih. 2018. Penelitian Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah (KTI). Deepublish Publisher.

Mbulu, J. 1995. Evaluasi Program Konsep Dasar, Pendekatan Model, dan Prosedur Pelaksanaan. Malang: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Malang Proyek Operasi dan Perawatan Fasilitas.

Permenristekdikti No 44 Tahun 2015.

Salim. Haidir. 2019. Penelitian Pendidikan (Metode, Pendekatan dan Jenis). Penerbit Kencana.

Sitepu, B., & Lestari, I. (2018). Pelaksanaan Rencana Pembelajaran Semester Dalam Proses Pembelajaran Di Perguruan Tinggi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 41 - 49. https://doi.org/10.21009/PIP.321.6.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Tayipnapis, F.Y. 1989. Evaluasi Program. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga

Kependidikan.

Wagiran. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan (Teori dan Implementasi). Deepublish: Penerbit Buku Pendidikan.


Article Statistic

Abstract view : 415 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 467 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Siti Fatimah Fatimah, Dewi Koryati, Dewi Pratita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.