PENGARUH DARING DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA

Muh Fahrurrozi(1*), Agus Riswanto(2), Irda Nur Oktafiani(3)
(1) (SCOPUS ID 75214457054 | SINTA ID 5986424) Pendidikan Ekonomi, Universitas Hamzanwadi, Indonesia
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v9i1.17047

Abstract

This study aims to determine the effect of online learning motivation on student achievement at SMK Negeri 2 Selong during the Covid-19 pandemic. This research uses quantitative methods. Research data collection techniques using a questionnaire. The research sample was 53 students of SMKN 2 Selong using purposive sampling technique. The analytical tool used is multiple linear regression model. Based on the results of multiple linear regression analysis with an online coefficient value of 0.778 indicating a positive influence and a learning motivation regression coefficient value of 0.078 indicating a positive influence. While the results of the partial analysis show that the online significance value on learning achievement is 0.00 < 0.05 and the t-count value is 6.930>2.00, the significance value of learning motivation on learning achievement is 0.00 < 0.05 and the t-count value is 3.977 > 2.00, partially showing that there is a significant effect. So the results of this study indicate that there is a positive and significant influence between online and learning motivation partially on student achievement.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh daring motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa SMK Negeri 2 Selong selama pandemi Covid19. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Teknik pengumpulan data penelitian dengan menggunakan kuesioner. Sampel penelitian adalah siswa SMKN 2 Selong 53 orang siswa dengan menggunakan teknik purposive sampling. Alat analisis yang digunakan adalah model regresi linier berganda. Berdasarkan hasil analisis regresi linier berganda dengan nilai koefisien daring sebesar 0.778 menunjukkan pengaruh positif dan nilai koefisien regresi motivasi belajar sebesar 0.078 menunjukkan pengaruh positif. Sedangkan hasil analisis parsial menunjukkan nilai signifikansi daring terhadap prestasi belajar sebesar 0.00 < 0.05 dan nilai t hitung sebesar 6.930 > 2.00, nilai signifikansi motivasi belajar terhadap prestasi belajar sebesar 0.00 < 0.05 dan nilai t hitung sebesar 3.977 > 2.00menunjukkan secara parsial terdapat pengaruh signifikan. Maka hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif dan signifikan antara daring dan motivasi belajar secara parsial terhadap prestasi belajar siswa.

Keywords


Daring, Motivasi Belajar, Prestasi Belajar

References


Afandi, M. F., Wilandari, D. F., Suwarno, E., Savitri, S. I., & Rukmana, I. J. (2022). Penyuluhan Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Dimasa Pandemi Covid-19 Di Yayasan Manarul Ichsan. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 209–215.

Ambarsari, R. Y. (2021). Evaluasi Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19 Di Kecamatan Bulukerto Wonogiri. JURNAL MITRA SWARA GANESHA, 8(1), 28–35.

Asmadi, A. (2021). Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa SMP Swasta di Kabupaten Tangerang. Herodotus: Jurnal Pendidikan IPS, 3(3), 153–162.

Bangun, B. H. (2022). Sinergisitas Pelaksanaan Strategi Dan Kebijakan Penanggulangan Bencana Pandemi Covid-19 Oleh Pemerintah Pusat Dan Pemerintah Provinsi Kalimantan Barat. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 10(1), 293–311.

Bilqis, N., Pujianti, P., Hasanah, S. N., & Magdalena, I. (2021). Peran Ilmu Psikologi Pendidikan dalam Pembelajaranjarak Jauh di Kelas IV SDN Pancar Budaya. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(3), 267–273.

Damarullah, M., Fahrurrozi, M., & Subhani, A. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar Lombok Timur. Genta Mulia, XII(1), 218–229.

Daulai, A. F. (2022). Hakikat Manusia Dan Pendidikan. TAZKIYA, 10(2).

Dewi, R., Nugraha, R. A., & Sunardi, S. (n.d.). Pendampingan Kepada Siswa Untuk Meningkatkan Semangat Belajar Di Masa Pandemi Covid-19. PUCUK REBUNG: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 121–129.

Fitrilia, I., & Rohani, T. (2021). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid 19 Dengan Media Pembelajaran Kinemaster Di SMP Negeri 8 Pagar Alam. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 5(2), 793–797.

Henny, H., Lisniasari, L., & Siu, O. C. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Motivasi Belajar Bimbingan Dharma pada Pemuda Buddhis Vihara Dhyana Maitreya Kota Medan Tahun 2021. Prosiding Bodhi Dharma, 1(1), 84–91.

Istiqomah, M., Jamaluddin, J., & Zainuddin, Z. (2022). Meningkatkan Melalui Model Project Base Learning pada Mata Pelajaran Otomatisasi Tata Kelola Humas dan Keprotokolan Era Covid-19 di SMK Muara Indonesia Jakarta. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 4(1), 70–77.

Izzatunnisa, L., Suryanda, A., Kholifah, A. S., Loka, C., Goesvita, P. P. I., Aghata, P. S., & Anggraeni, S. (2021). Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi dalam Proses Belajar dari Rumah. Jurnal Pendidikan, 9(2), 7–14.

Khalid, M. R. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar (Survei Pada Mahasiswa Administrasi Publik Angkatan 2018 Universitas Nasional).

Maulani, S., Nuraisyah, N., Zarina, D., Velinda, I., & Aeni, A. N. (2022). Analisis Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran Terpadu terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(1), 539–546.

Miftahussaadah, M., & Subiyantoro, S. (2021). Paradigma Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa. ISLAMIKA, 3(1), 97–107.

Mohzana. Fahrurrozi., Muh, M. (2021). Pengaruh Penggunaan E-Learning Pada Mahasiswa. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 4(1), 6.

Priyadi, D. (2022). Pengaruh Kompetensi Kepala Sekolah Terhadap Mutu Pendidikan Di SMA Negeri 1 Puloampel Kabupaten Serang. UIN SMH BANTEN.

Purnomo, B. R., Bahrudin, Mohzana, Fahrurrozi, M., Nazarudin, Sriyanto, S., & Nguyen, P. T. (2020). Education and socialization of mentally challenged people and similarities and differences. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(8).

Siregar, R. S., Subakti, H., Karwanto, K., Sari, I. N., Purba, S., Susanti, S. S., … Siallagan, T. (2021). Manajemen Sistem Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Sudana, D. N. (2018). Pelatihan dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berdasarkan Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 pada Guru-Guru di Gugus V Kediri, Kecamatan Kediri Kabupaten. International Journal of Community Service Learning, 2(1), 22–27.

Sudjimat, D. A., Sugandi, R. M., & Mariana, V. E. (2021). Kontribusi Iklim Kelas, Motivasi Berprestasi dan Pengalaman PKL terhadap Kompetensi Keahlian serta Dampaknya pada Kesiapan Kerja Peserta Didik SMK Kompetensi Keahlian Teknik Komputer dan Jaringan. Edu Komputika Journal, 8(2), 100–109.

Suprayitno, A., & Wahyudi, W. (2020). Pendidikan Karakter di Era Milenial. Deepublish.

Winata, I. K. (2021). Konsentrasi dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Online Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 13.


Article Statistic

Abstract view : 48 times
PDF views : 18 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muh Fahrurrozi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.