PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN MEROTASI PERTUKARAN PENDAPAT KELOMPOK TIGA ORANG TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 14 PALEMBANG

Frederika Yurita(1*), Dewi Koryati(2), Deskoni .(3)
(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v1i1.5509

Abstract

Abstract: The problem in this research is whether there are differences in the influence of learning strategy rotates the exchange of opinions of groups of three people with the strategy of learning exchange between groups to motivation learners learn on economic subjects in SMA Negeri 14 Palembang? Population in this research is all student of class X SMA Negeri 14 Palembang year lesson 2012/2013 consisting of 6 class with population of 255 students. The sample in this research is taken by using cluster random sampling technique so that X2 class is selected as experiment class and X1 class as control class. Technique of collecting data in this research is questionnaire and observation. Questionnaires are used to collect data on learners 'motivation, while observation is used to collect data on the implementation of learning strategies and collect data on learners' motivation. Data analysis technique used to test the hypothesis of t-test. After the hypothesis testing, it can be concluded that there are differences in the influence of learning strategies rotating the exchange of opinions of groups of three people with learning strategies of inter-group exchange on students' learning motivation on economic subjects in SMA Negeri 14 Palembang. From this study, it is suggested for teachers to make learning strategies rotate the exchange of opinions of groups of three people as an alternative in the use of learning strategies to improve students' learning motivation on economic subjects.

Abstrak : Permasalahan dalam penelitian ini adalah apakah terdapat perbedaan pengaruh strategi pembelajaran merotasi pertukaran pendapat kelompok tiga orang dengan strategi pembelajaran pertukaran antar kelompok terhadap motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 14 Palembang? Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas X SMA Negeri 14 Palembang tahun pelajaran 2012/2013 yang terdiri dari 6 kelas dengan jumlah populasi 255 peserta didik. Sampel dalam penelitian ini diambil dengan menggunakan teknik cluster random sampling sehingga terpilih kelas X2 sebagai kelas eksperimen dan kelas X1 sebagai kelas kontrol. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah angket dan observasi. Angket digunakan untuk mengumpulkan data mengenai motivasi belajar peserta didik, sedangkan observasi digunakan untuk mengumpulkan data mengenai pelaksanaan strategi pembelajaran dan mengumpulkan data mengenai motivasi belajar peserta didik. Teknik analisis data yang digunakan untuk menguji hipotesis berupa uji-t. Setelah dilakukan pengujian hipotesis, dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan pengaruh strategi pembelajaran merotasi pertukaran pendapat kelompok tiga orang dengan strategi pembelajaran pertukaran antar kelompok terhadap motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 14 Palembang. Dari penelitian ini, disarankan bagi guru agar menjadikan strategi pembelajaran merotasi pertukaran pendapat kelompok tiga orang sebagai alternatif dalam penggunaan strategi pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi.

Keywords


Strategi pembelajaran merotasi pertukaran pendapat kelompok tiga orang, motivasi belajar

References


Hartono, dkk. 2012. PAIKEM Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan. Pekan Baru: Zanafa Publishing.

Isjoni. 2011. Cooperative Learning Mengembangkan Kemampuan Belajar Berkelompok. Bandung: Alfabeta.

Sagala, Syaiful. 2011. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sardiman. 2012. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT RajaGrafindo persada.

Silberman, Mel. 2010. 101 Cara Pelatihan dan Pembalajaran Aktif. Jakarta: PT Indeks.

Silberman, Melvin L. 2012. Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nuansa.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Uno, Hamzah B. 2012. Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Wena, Made. 2011. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.


Article Statistic

Abstract view : 87 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 113 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.