PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF TIPE PENCARIAN PENILAIAN TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 10 PALEMBANG

Ima Siti Maryam(1*), Yulia Djahir(2), Fitriyanti .(3)
(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v1i1.5511

Abstract

Abstract: The problem in this research is whether there is difference of influence of active learning strategy of type search of appraisal with active learning strategy type learn from fellow to student learning result on economic subject at SMA Negeri 10 Palembang ?. The purpose of this research is to know the difference of influence of active learning strategy of type search of appraisal with active learning strategy type learn from fellow to learner result of student in Economic subject at SMA Negeri 10 Palembang. The research is a type of True Experimental Design. Population in this study all students of class X in SMA Negeri 10 Palembang consisting of eleven class which amounted to 416 learners. The sampling technique was taken using Cluster Random Sampling, so selected class X.2 as experiment class and class X.4 as control class. Data collection techniques used tests and observations. The statistic used to test the hypothesis using t-test with significant level (? = 0,05) or 5% and dk = n1 + n2 - 2. Based on data analysis through t-test obtained t count> ttable that t count equal to 34, 90> t table of 1.995. Thus the hypothesis proposed in this study can be accepted truth that there are differences in the influence of active learning strategy type of assessment search with active learning strategy of learning type of fellow to learners' learning outcomes on subjects Economics in state Senior High School 10 Palembang.

Abstrak :Permasalahan dalam penelitian ini adalah apakah terdapat perbedaan pengaruh strategi pembelajaran aktif tipe pencarian penilaian dengan strategi pembelajaran aktif tipe belajar dari sesama terhadap hasil belajar  peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 10 Palembang?. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan pengaruh strategi pembelajaran aktif tipe pencarian penilaian dengan strategi pembelajaran aktif tipe belajar dari sesama terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 10 Palembang. Penelitian yang dilakukan adalah jenis True Eksperimental Design. Populasi dalam penelitian ini seluruh peserta didik kelas X di SMA Negeri 10 Palembang yang terdiri dari sebelas kelas yang berjumlah 416 peserta didik. Teknik pengambilan sampel diambil menggunakan Cluster Random Sampling, sehingga terpilih kelas X.2 sebagai kelas eksperimen dan kelas X.4 sebagai kelas kontrol. Teknik pengumpulan data digunakan tes dan observasi.Statistik yang di gunakan untuk menguji hipotesis menggunakan uji-t dengan taraf signifikan (?=0,05) atau 5% dan dk = n1 + n2 – 2. Berdasarkan analisis data melalui uji-t  didapat thitung> ttabel yaitu t hitung sebesar 34,90 > t table sebesar 1,995. Dengan demikian hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini dapat di terima kebenarannya bahwa ada perbedaan pengaruh strategi pembelajaran aktif tipe pencarian penilaian dengan strategi pembelajaran aktif tipe belajar dari sesama terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran Ekonomi di SMA negeri 10 Palembang.

Keywords


Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Pencarian Penilaian, Hasil Belajar

References


Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia

Hartono, dkk. 2012. PAIKEM Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan. Pekan Baru: Zanafa Publishing.

Prastowo, W.A.E. 2009. “Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Materi Laporan Keuangan Perusahaan Dagang Kelas XII IPS-1 SMA Negeri 3 Semarang Tahun 2009-2010”. Jurnal Didaktika, 1(4): 797-810

Si’lberman, M. 2010. 101 Cara Pelatihan dan Pembelajaran Aktif. Jakarta: Indeks

________. 2012. Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif, Edisi Revisi. Bandung: Nuansa

Sugiyono. 2010. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Zaini, H., B. Munthe, dan S.A. Aryani. 2008. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani


Article Statistic

Abstract view : 133 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 645 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.