PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI MENGGUNAKAN METODE PROBLEM SOLVING DENGAN METODE CERAMAH DISKUSI DI SMA MUHAMMADIYAH 2 PALEMBANG

Karyadi Hidayat(1*)
(1) Universitas PGRI Palembang
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v1i1.5512

Abstract

Abstract: Learning method is a step that is done so that certain goals in the learning process can be achieved. There are many learning methods, such as problem solving method and discussion discourse method. This research is conducted with the aim to know the more appropriate method used in studying economics. There are two independent variables in this study, with symbols of variables X1 and X2. The method used is experimental and comparative descriptive. Technique of data analysis using t test equation with 95% confidence level (? 0,05). This study shows that the problem solving method is more appropriate to be used in economic learning, because the learning result obtained by students using this method is higher than the lecture discussion method. Likewise with the average difference test results performed show that there is a significant difference between the two.

Abstrak : Metode pembelajaran merupakan suatu langkah yang dilakukan sehingga tujuan tertentu dalam proses belajar dapat tercapai. Terdapat banyak metode pembelajaran, diantaranya adalah metode problem solving dan metode ceramah diskusi. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan dapat mengetahui metode yang lebih tepat digunakan dalam belajar ekonomi. Terdapat dua variabel bebas dalam penelitian ini, dengan simbol variabel X1 dan X2. Metode yang digunakan adalah eksperimen dan deksriptif komparatif. Teknik analisis data menggunakan persamaan uji t dengan taraf kepercayaan 95% (? 0,05). Penelitian ini memperlihatkan bahwa metode problem solving lebih tepat digunakan dalam pembelajaran ekonomi, karena hasil belajar yang diperoleh siswa menggunakan metode ini lebih tinggi dibandingkan metode ceramah diskusi. Begitupun dengan hasil uji beda rata-rata yang dilakukan memperlihatkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan diantara keduanya.

Keywords


metode pembelajaran, problem solving, ceramah diskusi

References


Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Dimyati. (2009). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2008). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Nasution. (2008). Berbagai pendekatan dalam proses belajar mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Sudjana, N. (2010). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiono. (2008). Metode penelitian pendidikan. Bandung: CV. Alfabeta.

Suryosubroto. (2009). Proses belajar mengajar di sekolah. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Wikipedia. (2012). Definisi Ekonomi (Online). (http://id.wikipedia.org/ wiki/Ekonomi# diakses 07 Maret 2012).

Wena, Made. (2011). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta : PT. Bumi Aksara.


Article Statistic

Abstract view : 451 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 316 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Karyadi Hidayat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.