ANALISIS PENGINTEGRASIAN PENDIDIKAN BUDAYA DAN KARAKTER BANGSA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 1 PALEMBANG

Wina Fretty S(1*), Ikbal Barlian(2), Siti Fatimah(3)
(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v1i1.5524

Abstract

Abstract: The problems formulated are the values of culture and what characters are integrated and how the integration of cultural education and character of the nation on economic subjects in SMA Negeri 1 Palembang viewed from the aspects of teacher activity and the characters that appear in the learners in the process of learning in the classroom. The objective of the research is to know the cultural values and character of any nation that is integrated in economic subjects and to know the integration of cultural education and the character of the nation on economic subjects viewed from the aspect of teacher activity and the characters that appear in the learners in the learning process in the classroom. The population in the research is all the economic teachers who teach in the class X. Data collection techniques used observation to find out how the integration of cultural education and the character of the nation on economic subjects that viewed from the aspects of teacher activity and the characters that appear in learners in the learning process. From the observation result can be seen teacher activity in learning process including good category with percentage of average 65.24%. While the characters that appear in the learners in the process of learning in the class on economic subjects is the average percentage of 78.46% and categorized well. Thus, the integration of cultural education and the character of the nation on economic subjects in SMA Negeri 1 Palembang has beendone well. Researchers suggest for teachers to further emphasize the cultural values and character of the nation to learners into any material that is learned so that it can be applied at the learning process as well as in everyday life and form a good personal character on the learners.

Abstrak : Permasalahan yang dirumuskan adalah nilai-nilai budaya dan karakter apa saja yang diintegrasikan dan bagaimana pengintegrasian pendidikan budaya dan karakter bangsa pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 1 Palembang ditinjau dari aspek aktivitas guru dan karakter yang muncul pada peserta didik dalam proses pembelajaran di kelas. Tujuan penelitian untuk mengetahui nilai-nilai budaya dan karakter bangsa apa saja yang terintegrasi pada mata pelajaran ekonomi dan untuk mengetahui pengintegrasian pendidikan budaya dan karakter bangsa pada mata pelajaran ekonomi ditinjau dari aspek aktivitas guru dan karakter yang tampak pada peserta didik dalam proses pembelajaran di kelas. Populasi dalam penelitian adalah seluruh guru ekonomi yang mengajar di kelas X. Teknik pengumpulan data digunakan observasi untuk mengetahui bagaimana pengintegrasian pendidikan budaya dan karakter bangsa pada mata pelajaran ekonomi yang ditinjau dari aspek aktivitas guru dan karakter yang tampak pada peserta didik dalam proses pembelajaran. Dari hasil observasi dapat dilihat aktivitas guru dalam proses pembelajaran termasuk kategori baik dengan persentase rerata 65.24%. Sedangkan Karakter yang tampak pada peserta didik dalam proses pembelajaran di kelas pada mata pelajaran ekonomi yaitu  rerata persentase sebesar 78.46% dan dikategorikan baik. Dengan demikian pengintegrasian pendidikan budaya dan karakter bangsa pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 1 Palembang sudah terlaksana dengan baik. Peneliti menyarankan bagi guru untuk lebih menekankan lagi nilai-nilai budaya dan karakter bangsa kepada peserta didik kedalam setiap materi yang dipelajari sehingga dapat diterapkan pada saat proses pembelajaran maupun didalam kehidupannya sehari-hari dan membentuk karakter pribadi yang baik pada peserta didik.

 

Keywords


Pengintegrasian pendidikan budaya, karakter bangsa

References


Agustina, Nuzulla. 2009. Sukses Ujian Nasional SMA Jurusan IPS. Jakarta: Media Pusindo.

Arikunto, Suharsimi. 2003. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta

Hasan, Said Hamid. Dkk. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Pengembangdan Pusat Kurikulum

Kemendiknas. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

--------------. 2011. Pembelajaran Kontensktual dalam Membangun Karakterpeserta didik. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Koesoema , Doni. 2011. Pendidikan Karakter Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: PT Grasindo.

Maryati Kun, dan Juju Suryawati. 2006. Sosiologi untuk SMA dan MA Kelas XI. Jakarta: Erlangga.

Muslich, Mansur. 2009. KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

---------------. 2011. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Rustaniar, Novita. 2009. Analisis Pengintegrasian Kecakapan Hidup dalam Proses Pembelajaran pada mata pelajaran Ekonomi Akuntansi di SMA Negeri 2 Palembang. Indralaya: Universitas Sriwijaya.

Sugiyono. 2011. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Supinah, dan Ismu Tri Parmi. 2011. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa melalui Pembelajaran Matematia di SD. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdaya Pendidikan dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK)Matematika


Article Statistic

Abstract view : 186 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 97 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.