ANALISIS KECERDASAN INTERPERSONAL PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN EKONOMI DI KELAS X SMA NEGERI 2 TANJUNG RAJA

Wulandari Wulandari(1*), Riswan Jaenudin(2), Rusmin AR(3)
(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v3i2.5570

Abstract

Abstract : This research aims to describe the interpersonal intellegence at economic learning of tenth grade students in SMA Negeri 2 Tanjung Raja at second semester in 2014/2015. The method of this research was descriptive. The population were all students of tenth grade at SMA Negeri 2 Tanjung Raja that amounted 145 students. The sampel of his research was using proportional random sampling, so that get 100 students. The data collection using questionnaire, interviews, and observation. The data were analyzed by quantitative and qualitative method. The result of this research show that, overall the interpersonal intellegence of students was on high category, it means that students could make the social relation on economics learning well. Seen from social sensitivity on high category (80,10%) consist of emphaty very high (84,52%) dan prosocial high (75,67%); social communication on high category (80,32%) consist of indicator can doing communication with decent high (74,65%) and listenig efectively very high (85,99%); social insight on high category (80,43%) consist of indicator self awareness very high (83,85%) and insight of ethics and social situasion high (77,02%). suggested for teachers to improve the guidance and counseling so that some interpersonal intellegence problem which found in this research can be repair so that learning procces especially economic learning can performing well.

Abstrak:  Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan kecerdasan interpersonal peserta didik pada pembelajaran ekonomi di kelas X SMA Negeri 2 Tanjung Raja semester genap tahun pelajaran 2014/2015. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas X. Pengambilan sampel menggunakan teknik proportional random sampling, diperoleh sampel 100 peserta didik. Teknik pengumpulan data menggunakan angket, wawancara, dan observasi. Analisis data menggunakan metode kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan secara keseluruhan kecerdasan interpersonal peserta didik berada pada kategori tinggi artinya peserta didik sudah mampu menjalin hubungan sosial dengan baik dalam pembelajaran ekonomi; dilihat dari dimensi sensitivitas sosial dengan kategori tinggi (80,10%) terdiri dari indikator empati sangat tinggi (84,52%) dan sikap prososial tinggi (75,67%); dimensi komunikasi sosial dengan kategori tinggi (80,32%) terdiri dari indikator mampu melakukan komunikasi dengan santun terkategori tinggi (74,65%) dan mendengarkan efektif sangat tinggi (85,99%); dimensi pemahaman sosial dengan kategori tinggi (80,43%) terdiri dari indikator kesadaran diri sangat tinggi (83,85%) dan pemahaman etika serta situasi sosial tinggi (77,02%). Peneliti menyarankan agar guru dapat bekerja sama untuk meningkatkan layanan bimbingan konseling agar nantinya permasalahan kecerdasan interpersonal pada proses pembelajaran yang ditemukan dalam penelitian ini akan dapat teratasi sehingga proses pembelajaran khususnya pembelajaran ekonomi dapat terlaksana dengan baik.

Keywords


Kecerdasan Interpersonal, Pembelajaran Ekonomi

References


Alwi, Muhammad. 2014. Anak Cerdas Bahagia Dengan Pendidikan Positif. Jakarta : Noura Books.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Manajemen Penelitian. Jakarta:Rineka Cipta

Armstrong, Thomas. 2005.7 Kinds Of Smart. Menemukan dan Meningkatkan Kecerdasan Anda Berdasarkan Teori Multiple Intelligence. Jakarta:PT Gramedia Pustaka Utama.

Azwar, Syaifuddin. 2010. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Budiningsih, Asri. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta

Dalyono.2010. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta.

Gunawan, Adi W. 2007. Genius Learning Strategy. Jakarta: PT Gramedia Pustaka.

Hanafiah, Nanang dan Cucu Suhana. 2009.Konsep Strategi Pembelajaran.Bandung:Refika Aditama.

Handini, Risa. 2013. Kecerdasan Interpersonal Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Kembaran Kulon I. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 1 Tahun ke III 2014 : 1-7.

Riyanto, Yatim. 2009. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta : kancana Prenada Media Group.

Safaria,Triantoro. 2005. Interpersonal Intlligence:Metode Pengembangan Kecerdasan Interpersonal Anak. Yogyakarta : Amara Books.

Slameto. 2010. Belajar danFaktor-faktor Yang Mempengaruhinya.Jakarta : Rineka Cipta

Suardana, dkk. 2014.Hubungan Antara Interpersonal Intelligence Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Sdn Gugus Letkol I Gusti Ngurah Rai Denpasar.Jurnal Mimbar PGSD Universitas PendidikanGanesha Jurusan PGSD (Vol: 2 No: 1 Tahun 2014), 1-10


Article Statistic

Abstract view : 924 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 6374 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Wulandari Wulandari, Riswan Jaenudin, Rusmin AR

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.