• https://theoejwilson.com/
  • santuy4d
  • mariatogel
  • santuy4d
  • garuda slot
  • garudaslot
  • https://edujournals.net/
  • nadimtogel
  • https://mitrasehatjurnal.com/
  • slot gacor hari ini
  • g200m
  • https://perpustakaan.stpreinha.ac.id/mahasiswa/
  • https://www.lml.stpreinha.ac.id/lab/
  • https://cursosvirtuales.icip.edu.pe/nice/
  • slot resmi
  • PERBANDINGAN PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH DENGAN GIVING QUESTIONS AND GETTING ANSWERS TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 3 TANJUNG RAJA | Eprilia | Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi

    PERBANDINGAN PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH DENGAN GIVING QUESTIONS AND GETTING ANSWERS TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 3 TANJUNG RAJA

    Laila Eprilia(1*), Siti Fatimah(2), Dewi Koryati(3)
    (1) 
    (2) 
    (3) 
    (*) Corresponding Author
    DOI : 10.36706/jp.v5i1.5634

    Abstract

    Abstract : This research aims to know about comparison effect of learning strategy of Index Card Match with Giving Questions and Getting Answers to students' learning outcomes on economic subjects in SMA Negeri 3 Tanjung Raja. The problem formulation is "whether there is comparison effect of learning strategy of Index Card Match with Giving Questions and Getting Answers to students' learning outcomes on economic subjects in SMA Negeri 3 Tanjung Raja". This is an experimental research, using completely randomized design, with pretest posttest. Population in this research are all class X in SMA Negeri 3 Tanjung Raja. The sample of this research used cluster random sampling, so chosen X2 class as experiment class 1 and X3 as experiment class 2 which each amounted to 36 students. Data collection techniques used tests and observations.Data analysis techniques used to use regression analysis and partial correlation. Hypothesis used parametric statistic that is one way anova and obtained value of F count bigger than F table hence hypothesis of Ho refused and Ha accepted. Then it could be concluded that there was a difference influence Index Card Match strategy with Giving Questions and Getting Answers to students' learning outcomes.

    Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan pengaruh strategi pembelajaran Index Card Match dengan Giving Questions and Getting Answers terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 3 Tanjung Raja. Adapun rumusan masalah yaitu “apakah terdapat perbedaan pengaruh strategi pembelajaran Index Card Match dengan Giving Questions and Getting Answers terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 3 Tanjung Raja”. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen, menggunakan desain completely randomized design, dengan bentuk pretest posttest. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh kelas X di SMA Negeri 3 Tanjung Raja. Sampel penelitian menggunakan cluster random sampling, sehingga terpilih kelas X 2 sebagai kelas eksperimen 1 dan X 3 sebagai kelas eksperimen 2 yang masing-masing berjumlah 36 peserta didik. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu tes dan observasi. Teknik analisis data yang digunakan menggunakan analisis regresi ganda dan korelasi parsial. Hipotesis menggunakan statistik parametris yaitu anova satu jalan dan diperoleh nilai Fhitung lebih besar dari Ftabel maka hipotesis Ho ditolak dan Ha diterima. Maka dapat disimpulkan terdapat perbedaan pengaruh strategi Index Card Match dengan Giving Questions and Geting Answers terhadap hasil belajar peserta didik.

    Keywords


    Strategi Index Card Match, Giving Questions and Getting Answers, Hasil Belajar

    References


    Adji, dkk. 2007. Ekonomi SMA/MA Kelas X. Jakarta: Erlangga.

    Depdiknas. 2008. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Standar Kompetensi. Jakarta: Depdiknas.

    Fathurrohman & Sutikno. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Bandung : Refika Aditama

    Ngalimun. 2012. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta : Aswaja Pressindo

    Said dan Budimanjaya. 2015.95 Strategi Mengajar Multiple Intelligences.Jakarta : Kencana.

    Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana Prenada Media

    ______, Wina. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana Prenada Media

    Silberman. 2013. Active Learning : 101 Cara Belajar Peserta didik Aktif. Bandung : Nuansa Cendikia.

    Silberman, Mel. 2007. Handbook Experiential Learning Strategi Pembelajaran dari Dunia Nyata. Bandung : Nusa Media.

    Yulia. 2015. Perencanaan dan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Talenta Indonesia Mandiri (TIM).

    Zaini, Munthe, & Aryani. 2008. Strategi Pembelajaaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani


    Article Statistic

    Abstract view : 805 times
    PDF views : 464 times

    The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

    If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

    Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

    Fullscreen Fullscreen Off

    Full Text: PDF

    How To Cite This :

    Refbacks

    • There are currently no refbacks.


    Copyright (c) 2018 Laila Eprilia, Siti Fatimah, Dewi Koryati

    Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.