PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN GROUP TO GROUP EXCHANGE BERBANTUAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 1 INDRALAYA

Hellen Rahayu(1*), Siti Fatimah(2), Rusmin AR(3)
(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v5i1.5637

Abstract

Abstract : This study discusses about the effect of learning model of Group To Group Exchange with the worksheet of learners on students' learning outcomes on economic subjects in SMA Negeri 1 Indralaya. The formulation of the research problem is "is there any influence of learning model of Group To Group Exchange in the Education Worksheet Worksheet to the learning outcomes on economic subjects in SMA Negeri 1 Indralaya?". The research was conducted in SMA Negeri 1 Indralaya by using research type of experimental design experiment with One Group Pretest-Posttest Design research design. Population in this research is all class X IPS in SMA Negeri 1 Indralaya. The sample used Cluster Random Sampling technique, so selected X class IPS 1 as experiment class which amounted to 31 students. Data collection techniques used in this research are observation and test. Hypothesis uses parametric statistic that is product moment correlation and thitung ? t table. The results obtained t value of 14.31 which means thitung> ttable ie 14.31> 1.670 then the hypothesis Ho rejected and Ha accepted. So it can be concluded there is influence of learning model Group To Group Exchange assisted Sheets of learners learners on the results of learners on economic subjects in SMA Negeri 1 Indralaya. The obstacles in this study when applying the model of learning Group To Group Exchange is when the division of groups of learners less regular in positioning their seats because the division of the group is divided randomly and exchange seats.

Abstrak : Penelitian ini membahas tentang pengaruh model pembelajaran Group To Group Exchange berbantuan Lembar kerja peserta didik terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 1 Indralaya. Adapun rumusan masalah penelitian yaitu“apakah ada pengaruh model pembelajaran Group To Group Exchange Berbantuan Lembar Kerja Peserta Didik terhadap hasil belajar pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 1 Indralaya?”. Penelitian dilakukan di SMA Negeri 1 Indralaya dengan menggunakan jenis penelitian bentuk eksperimen pre experimental design dengan rancangan penelitian One Group Pretest- Posttest Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh kelas X IPS di SMA Negeri 1 Indralaya. Sampel penelitian menggunakan menggunakan teknik Cluster Random Sampling, sehingga terpilih kelas X IPS 1 sebagai kelas eksperimen yang berjumlah 31 peserta didik. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini yaitu observasi dan tes. Hipotesis menggunakan statistik parametris yaitu korelasi product moment danthitung? ttabel. Hasil penelitian diperoleh nilai t sebesar 14,31 dimana berarti thitung> ttabel yaitu 14,31> 1,670 maka hipotesis Ho ditolak dan Ha diterima. Maka dapat disimpulkan ada pengaruh model pembelajaran Group To Group Exchange berbantuan Lembar kerja peserta didik terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 1 Indralaya. Adapun kendala dalam penelitian ini pada saat menerapkan model pembelajaran Group To Group Exchange yaitu pada saat pembagian kelompok peserta didik kurang teratur dalam memposisikan tempat duduk mereka karena pembagian kelompok dibagi secara random dan saling bertukar tempat duduk.

Keywords


Model Group To Group Exchange,Lembar kerja peserta didik, Hasil belajar

References


mbarjaya, Bani. 2012. Psikologi Pendidikan & Pengajaran: Teori & Praktek. Yogyakarta: CAPS.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta..

Ayuni, Rahayu. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Group To Group Exchange (GGE) dengan Word Webs untuk meningkatkan keterampilan berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Biologi di SMA Negeri 1 Lampung. Skripsi. Lampung: FKIP Universitas Lampung.

Dharyani, Dani. (2010). 101 Cara Pelatihan dan Pembelajaran Aktif. Jakarta: Indeks.

Depdiknas.(2013). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Standar Kompetensi. Jakarta: Depdiknas.

Hardiawati, yovita. (2013). Pembelajaran Aktif 101 Cara Siswa Belajar Aktif. Jakarta: Indeks.

Hisyam Zaini, Bermawy Muthe, dan Sekar Ayu Aryani. (2016). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Kemendikbud. (2013). Buku Panduan Guru Muatan Kebanksentralan Ekonomi SMA/MA Disusun Berdasarkan Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.

Rusman.(2012). Model-model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Silberman, Melvin L. (2016). Active learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. (alih bahasa : Raisul Muttaqien). Bandung: Nuansa Cendekia

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Warsono dan Hariyanto. (2016). Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen. Bandung: Remaja Rosdakarya


Article Statistic

Abstract view : 800 times
PDF views : 2379 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Hellen Rahayu, Siti Fatimah, Rusmin AR

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.