PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MEANS ENDS ANALYSIS MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO TERHADAP KEAKTIFAN BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 3 PAGAR ALAM

Yessi Novita Sari(1*)
(1) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v5i1.5640

Abstract

Abstract: This research aimed to prove the influence of learning models means-ends analysis using video media against the active learning of the students on economic subject at SMA Negeri 3 Pagar Alam. This research was a experiment research, which used pre-experimental design with pretest-posttest design. The population in this research was the entire class 10th students at SMA Negeri 3 Pagar Alam. The sample in this research used cluster random sampling and was selected to the class of 10th.2 as class experiments with 31 students. Data collection techniques were used in this research was a observational. The hypothesis used statistical regression formula with that simple parametris and correlation pearson product moment and retrieved Fhitung > Ftabel and thitung > ttabel then the hypothesis Ho is rejected and the Ha are received. Then it can be inferred that there is an influence of learning models means-ends analysis using video media against the active learning of the students on economic subject at SMA Negeri 3 Pagar Alam. Suggestions in this research, teachers should customized the class at the time of the activities of the ongoing discussions, the teachers should also always guide the students to ask questions in the discussion. In addition, the learning model of applying means-ends analysis using video media subjects teachers should also guide the learners in making a conclusion at the goup presentation.


Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan pengaruh model pembelajaran means-ends analysis menggunakan media video terhadap keaktifan belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 3 Pagar Alam. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen, yang menggunakan desain pre-experimental design dengan bentuk pretest-posttest design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh kelas X di SMA Negeri 3 Pagar Alam. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan cluster random sampling dan terpilih kelas X.2 sebagai kelas eksperimen dengan jumlah 31 peserta didik. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu observasi. Hipotesis menggunakan statistik parametris dengan rumus regresi sederhana dan uji t dan diperoleh Fhitung > Ftabel serta thitung > ttabel maka hipotesis Ho ditolak dan Ha diterima. Maka dapat disimpulkan ada pengaruh model pembelajaran means-ends analysis menggunakan media video terhadap keaktifan belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 3 Pagar Alam. Saran dalam penelitian ini, guru harus dapat mengkondisikan kelas pada saat kegitan berdiskusi sedang berlangsung, guru juga harus selalu membimbing peserta didik untuk mengajukan pertanyaan dalam kegiatan diskusi. Selain itu, dalam menerapkan model pembelajaran means-ends analysis menggunakan media video guru mata pelajaran juga harus membimbing peserta didik dalam membuat simpulan pada saat presentasi kelompok.

Keywords


Means-ends analysis menggunakan media video, Keaktifan Belajar

References


Arikunto, Suharsimi. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Azhar, Arsyad. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Djahir,Yulia. (2015). Perencanaan dan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Talenta Indonesia Mandiri.

Hamalik , Oemar. (2009). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Huda, Miftahul. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Juanda., Johar,R., & Ikhsan,M. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematis Siswa SMP melalui Model Pembelajaran Means-ends Analysis. Jurnal Matematika Kreatif Inovatif. 5(2): 108

Kusumayanti, Ni Pt Ari., Dantes,Nym., & Arcana,Nym. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Means-Ends Analysis (MEA) dengan Setting Belajar Kelompok terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV SD. Mimbar PGSD. 1: 3

Mu’allimin. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Means-Ends Analysis terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di SMA Negeri 1 Tanjung Batu. Skripsi. Inderalaya: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sriwijaya.

Mulyasa. (2007). Menjadi Guru Profesional. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Purwanto, Ngalim. (2004). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rahmasari, Gartika & Rita Rismiati. (2013). e-Learning Pembelajaran Jarak Jauh untuk SMA. Bandung: Yrama Widya.

Sadirman. (2007). Interaksi Motivasi Belajar Siswa. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Sagala. Syaiful. (2005). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, Wina. (2012). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana

Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, Nana. (2005). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Suprijono, Agus. (2013). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka.

Trianto. (2013). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara

Warsono & Hariyanto. (2014). Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.


Article Statistic

Abstract view : 396 times
PDF views : 2378 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.