• https://theoejwilson.com/
  • santuy4d
  • mariatogel
  • santuy4d
  • garuda slot
  • garudaslot
  • https://edujournals.net/
  • nadimtogel
  • https://mitrasehatjurnal.com/
  • slot gacor hari ini
  • g200m
  • https://perpustakaan.stpreinha.ac.id/mahasiswa/
  • https://www.lml.stpreinha.ac.id/lab/
  • https://cursosvirtuales.icip.edu.pe/nice/
  • slot resmi
  • Critical Literacy in Indonesian EFL Reading Materials | Saraswati | LINGUA: Jurnal Bahasa dan Sastra

    Critical Literacy in Indonesian EFL Reading Materials

    Nais Saraswati

    Abstract


    Abstract: In respond to 21st  century demands, the society needs to acquire certain core skills and competences. In line with the demands, many countries including Indonesia possess more focus on implementing approaches and teaching and learning framework to promote critical thinking and literacy. Critical literacy approach suggests that reading should not only focus on language but also on developing students’ critical literacy. Critical literacy encourages students to question, analyze what they read, listen and accept and to reveal various point of views. This paper discusses how critical literacy is integrated in Indonesian EFL reading material, its challenges and opportunities. Based on the literature study, beside its positive impacts of the integration of critical literacy on reading materials, critical literacy in reading has not been implemented immensely  yet due to certain reasons.

     

    Keywords: critical literacy, ELT, reading materials

     

    Abstrak: Menanggapi tuntutan abad ke-21, masyarakat dirasa perlu memiliki beberapa keterampilan dan kompetensi inti tertentu. Sejalan dengan tuntutan tersebut, banyak negara termasuk Indonesia lebih memfokuskan pada penerapan pendekatan dan kerangka belajar- mengajar untuk mempromosikan pola berpikir kritis dan literasi. Pendekatan literasi kritis menyarankan agar membaca tidak hanya fokus pada bahasa tetapi juga pada pengembangan literasi kritis siswa. Literasi kritis mendorong siswa untuk bertanya, menganalisis apa yang mereka baca, dengar dan terima, dan untuk mengungkapkan berbagai sudut pandang. Studi ini membahas bagaimana literasi kritis terintegrasi dalam bahan bacaan EFL (Bahasa Inggris sebagai bahasa asing) di Indonesia, tantangan serta peluangnya. Berdasarkan studi literatur, terlepas dari sisi positif dari integrasi literasi kritis pada bahan bacaan, ditemukan bahwa literasi kritis dalam membaca belum dapat di implementasikan secara masif karena beberapa alasan.

     

    Kata-kata kunci: literasi kritis, pembelajaran bahasa inggris, materi baca

     


    Full Text:

    PDF

    Refbacks

    • There are currently no refbacks.