MENINGKATKAN KREATIVITAS DESAIN FLYER DIGITAL MENGGUNAKAN APLIKASI CANVA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PJBL)

Juwairia Juwairia(1*), Dewi Koryati(2), Dian Eka Amrina(3), Usmi Sintara(4)
(1) Sriwijaya University
(2) Universitas Sriwijaya
(3) Universitas Sriwijaya
(4) SMK Negeri 1 Pemulutan
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v9i1.16084

Abstract

Based Learning ((PjBL) learning model to increase students' creativity in making digital flyer designs using the Canva application. This research method uses Classroom Action Research (CAR). The population of this study was all students of class XI BDP at SMK Negeri 1 Pemulutan. The sample in this study was selected by purposive sampling. Data collection techniques used Focus Group Discussion (FGD), interview methods, and observations. The data analysis technique used was descriptive qualitative data analysis. researcher An shows that the Project based Learning learning model has an influence in increasing students' creativity in designing digital flyers using the Canva application. Making this digital flyer is one of the concrete evidences that students can create promotional media creatively according to the demands of the business world/industrial world, train students' creativity, and improve students' skills in designing flyers into a business opportunity.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan pembelajaran di kelas berbasis proyek dengan model pembelajaran Project Based Learning (PjBL) untuk meningkatkan kreativitas peserta didik dalam membuat desain flyer digital menggunakan aplikasi Canva. Metode penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Populasi penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas XI BDP di SMK Negeri 1 Pemulutan. Sampel dalam penelitian ini dipilih secara purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan Focus Group Discussion (FGD), metode wawancara, dan observasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis data deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa model pembelajaran Project Based Learning memiliki pengaruh dalam meningkatkan kreativitas peserta didik mendesain flyer digital menggunakan aplikasi Canva. Pembuatan flyer digital ini merupakan salah satu buktinya peserta didik dapat membuat media promosi dengan kreatif sesuai tuntutan dari dunia usaha/dunia industri, melatih kreativitas peserta didik, dan meningkatkan keterampilan peserta didik dalam mendesain flyer menjadi sebuah peluang usaha

Keywords


Kreativitas, Desain flyer, Aplikasi Canva, PjBL

References


Anggraeny, F. T., Wahanani, H. E., Akbar, F. A., Raharjo, M. I. P., & Rizkyando, S. (2021). Peningkatan

Keterampilan Kreativitas Desain Grafis Digital Siswa SMU Menggunakan Aplikasi CANVA pada

PonselPintar. Journal of Appropriate Technology for Community Services, 2(2), 86-91.

Arikunto, Suhardjono, Supardi. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Barlian, Ikbal dan Dewi Koryati. ( 2016). Penelitian Tindakan Kelas, untuk Inovasi Pembelajaran Guru.

Palembang. Universitas Sriwijaya Press.

Canva. (n.d.). Canva Untuk Pendidikan. https://www.canva.com/id.id/pendidikan/

Facette, Fersita Felicia. (2018). “Hadapi Revolusi Industri 4.0, Kemendikbud Buat Lima Kompetensi”. Jakarta:

Jawa Pos, 2 Mei 2018.

Ruhanto, Uun. (2013). Mendesain Poster dan Banner. Jakarta: Skripta Media Creative.

Rahmazatullaili, R., Zubainur, C. M., & Munzir, S. (2017). Kemampuan berpikir kreatif dan pemecahan masalah

siswa melalui penerapan model project based learning. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 10(2), 166-183.

Sakinah, L., Rahmawati, N., & Salman, H. (2020). Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva Tingkat

Smk Di Smkn 1 Gunung Putri Bogor. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 476-480.

Santosa, N. A., Hanindharputri, M. A., & Nandaryani, N. W. (2020). Desain Flyer Infografis Sebagai Sarana

Sosialisasi Upaya Pencegahan Covid-19. Jurnal Lentera Widya, 2(1), 1–8.

https://doi.org/10.35886/lenterawidya.v2i1.138

Setiyani, L., Effendy, F., Jajang, J., & Yulianto, R. M. (2021). Peningkatan Minat Digital Marketing Bagi Siswa

SMK Teknologi Karawang Melalui Pelatihan Adobe Photoshop. Jurnal Abdimas Sistem dan Teknologi

Informasi, 1(1), 23-29

Prasistayanti, N. W. N., Santyasa, W. I., &Warpala, W. S. I. (2019). Pengaruh Desain E-Learning Terhadap Hasil

Belajar dan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa dalam Mata Pelajaran Pemrograman pada Siswa

SMK. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(02), 138-155.

Widiastuti, A., Istihapsari, V., & Afriady, D. (2020). Meningkatkan Kreativitas Siswa Melalui Project Based

Learning Pada Siswa Kelas V SDIT LHI.


Article Statistic

Abstract view : 1270 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 607 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Juwairia S.Pd, Dewi Koryati, Dian Eka Amrina, Usmi Sintara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.