PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN BANGKITKAN MINAT TERHADAP MOTIVASI BELAJAR EKONOMI PESERTA DIDIK KELAS X DI SMA NEGERI 7 PALEMBANG
Abstract
Abstract: This study aims to determine the differences in the influence of learning strategies generate interest with learning strategy questions prepared against the motivation of learning economics class X students in SMA Negeri 7 Palembang. The population in this study are all the students of class X in SMA Negeri 7 Palembang consisting of eight classes, amounting to 309 students. The sample in this study was taken by using Cluster Random Sampling technique, so selected X.1 class as experiment class and X.3 as control class. Data collection techniques used questionnaires and observations, both observations to see the motivation learners learn and observation to see the implementation of learning strategies. Data collection techniques used questionnaires and observations. Data analysis was done by calculating the percentage of scores obtained based on the visible descriptor and t-test with significance level ? = 0.05 or 5% to test the hypothesis. Hypothesis test results obtained t count> 24>ttable 3.7 so it can be concluded that there is a difference in the influence of learning strategies generate interest with learning strategy questions prepared against the motivation to learn economy class X students in SMA Negeri 7 Palembang. From these studies, it is suggested that teachers pay more attention to the learning strategies that will be used and make this interest-motivated learning strategy as an alternative in the learning process, so as to improve the motivation of learners.
Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan pengaruh strategi pembelajaran bangkitkan minat dengan strategi pembelajaran pertanyaan yang disiapkan terhadap motivasi belajar ekonomi peserta didik kelas X di SMA Negeri 7 Palembang. Populasi dalam penelitian ini adalah semua peserta didik kelas X di SMA Negeri 7 Palembang yang terdiri dari delapan kelas yang berjumlah 309 peserta didik. Sampel dalam penelitian ini diambil dengan menggunakan teknik Cluster Random Sampling, sehingga terpilih kelas X.1 sebagai kelas eksperimen dan X.3 sebagai kelas kontrol. Teknik pengumpulan data menggunakan angket dan observasi, baik observasi untuk melihat motivasi belajar peserta didik maupun observasi untuk melihat pelaksanaan strategi pembelajaran. Teknik pengumpulan data digunakan angket danobservasi. Analisis data dilakukandengan menghitung persentase skor yang diperoleh berdasarkandeskriptor yang tampak danuji-t dengan taraf signifikansi ? = 0,05 atau 5% untuk menguji hipotesis. Hasilujihipotesis diperoleh hasil thitung 24 >ttabel 3,7 sehingga dapat disimpulkan bahwa ada perbedaan pengaruh strategi pembelajaran bangkitkan minat dengan strategi pembelajaran pertanyaan yang disiapkan terhadap motivasi belajar ekonomi peserta didik kelas X di SMA Negeri 7 Palembang.Dari penelitian tersebut, disarankan agar guru lebih memperhatikan strategi pembelajaran yang akan digunakan dan menjadikan strategi pembelajaran bangkitkan minat ini sebagai alternatif dalam proses pembelajaran, sehingga dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik.Keywords
References
Sardiman, A. M. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Uno dan Nurdin Mohamad. 2012. Belajar dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: Bumi Aksara.
Wena, Made. 2009. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara.
Zaini, Hisyam, Bermawy Munthe dan Sekar Ayu Aryani. 2008. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Article Statistic
Abstract view : 452 timesPDF (Bahasa Indonesia) views : 250 times
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Ayu Desi Retnosari, Riswan Jaenudin, Rusmin AR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.