• https://theoejwilson.com/
  • mariatogel
  • santuy4d
  • garuda slot
  • garudaslot
  • https://edujournals.net/
  • nadimtogel
  • https://mitrasehatjurnal.com/
  • slot gacor hari ini
  • g200m
  • 55kbet
  • slot gacor
  • garudaslot
  • link slot gacor
  • PENDEKATAN SCAFFOLDING SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MAHASISWA | Hasmidyani | Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi

    PENDEKATAN SCAFFOLDING SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MAHASISWA

    Dwi Hasmidyani(1*), Firmansyah .(2)
    (1) 
    (2) 
    (*) Corresponding Author
    DOI : 10.36706/jp.v3i1.5558

    Abstract

    learning of microeconomics with the material demand and supply through the scaffolding approach oriented problem solving (problem solving). The subjects of this study were 36 students of Economics Education FKIP Sriwijaya University second semester of academic year 2014/2015. The method used in this research is a classroom action research method that consists of four activities, planning, action, observation, and evaluation-reflection using scaffolding learning methods implemented in the third cycle. Data were collected through tests, observations, questionnaires and documentation. To ensure the validity of the data used data triangulation technique. The results showed in teaching microeconomics matter of supply and demand are increased activity and students learning outcomes in each cycle using scaffolding approach.

    Abstrak:Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas danhasil belajar mahasiswa dalam pembelajaran ekonomi mikro materi permintaan dan penawaran melalui pendekatan scaffolding yang berorientasi pada pemecahan masalah. Subyek penelitian ini adalah 36 mahasiswa Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya semester II tahun akademik 2014/2015.  Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian tindakan kelas yang terdiri dari empat kegiatan yaitu, perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan evaluasi-refleksi dengan menggunakan metode pembelajaran scaffolding yang dilaksanakan dalam III siklus. Data dikumpulkan melalui tes, observasi, angket dan dokumentasi. Untuk menjamin keabsahan data digunakan teknik triangulasi data. Hasil penelitian menunjukkan dalam pembelajaran ekonomi mikro materi permintaan dan penawaran terdapat peningkatan aktivitas dan hasil belajar mahasiswa pada setiap siklusnya dengan menggunakan pendekatan scaffolding.

    Keywords


    pendekatan scaffolding, ekonomi mikro, aktivitas dan hasil belajar

    References


    Adi, Nur Cahyono (2010). Vygotskian Perspective: Proses Scaffolding Untuk Mencapai Zone of Proximal Development (ZPD) Peserta Didik Dalam Pembelajaran Matematika. Diunduh 2 Februari 2012 dari http://eprints.uny.ac.id/10480/1/P3-Adi.pdf

    Gasong, Dina. (2007). Model Pembelajaran Konstruktivistik sebagai Alternatif Mengatasi Masalah Pembelajaran.Diunduh 3 Februari 2012 dari www.muhfida.com/konstruktivistik.doc

    Riduwan. (2012). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta

    Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

    Wardhani, S. (2004). Pembelajaran Matematika Kontekstual Di SMP. Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional.


    Article Statistic

    Abstract view : 1137 times
    PDF views : 2275 times

    The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

    If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

    Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

    Fullscreen Fullscreen Off

    Full Text: PDF

    How To Cite This :

    Refbacks

    • There are currently no refbacks.


    Copyright (c) 2018 Dwi Hasmidyani, Firmansyah .

    Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.