• https://theoejwilson.com/
  • mariatogel
  • santuy4d
  • garuda slot
  • garudaslot
  • https://edujournals.net/
  • nadimtogel
  • https://mitrasehatjurnal.com/
  • slot gacor hari ini
  • g200m
  • 55kbet
  • slot gacor
  • garudaslot
  • link slot gacor
  • PENGARUH KREATIVITAS MENGAJAR GURU TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA N 1 MUARA PADANG BANYUASIN SUMATERA SELATAN | Oktaria | Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi

    PENGARUH KREATIVITAS MENGAJAR GURU TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA N 1 MUARA PADANG BANYUASIN SUMATERA SELATAN

    Tri Ani Oktaria(1*), Riswan Jaenudin(2), Rusmin AR(3)
    (1) 
    (2) 
    (3) 
    (*) Corresponding Author
    DOI : 10.36706/jp.v4i2.5592

    Abstract

    Abstract: The research entitled “The Effect of Teacher Teaching Creativity on Students’ Learning Outcomes in Economics subjects at SMA N 1 Muara Padang”. The formulation of research problem was “whether there was influence of teacher teaching creativity to student learning outcomes one conomic subject in SMAN1 Muarapadang”.Population in this research was all of the teacher of economic subject and student of class X and XI in SMA N 1 Muara Padang. Sampling research used purposive sampling, so that all subject economic subject became samples and selected class XI IPS 1, XI IPS 2 and X IPA 2. Technique Collecting data used in this Study were observation, questionnaires, interviews and documentation. Technique of data observation analysis obtained from observation of teacher who taught before daily test, obtained average teacher teaching creativity equal to 79,01% into good category. Technique of questionnaire data analysis obtained average-equal to 68,92% into good category, while result of data analysis of documentation value of student daily average value equal to 84,85%. Hypothesis used parametric statistic that was simple regressi on test obtainedFcount?Ftable or 33,22?3,96. This showed that there wasinfluence of teacher teaching creativity to student learning outcomes one conomic subjectsinSMAN1MuaraPadang.Itisrecommended for further researchers to examine more than one school and use more than three teachers as the samples and describe other factors that influence the learningoutcomes.

    Abstrak : Penelitian ini berjudul “Pengaruh Kreativitas Mengajar Guru terhadap Hasil Belajar Siswa pada mata pelajaran Ekonomi di SMA N 1 Muara Padang ”. Adapun rumusan masalah penelitian yaitu “apakah ada pengaruh kreativitas mengajar guru terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ekonomi di SMAN1MuaraPadang”.Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh guru mata pelajaran Ekonomi dan siswa kelas X dan XI di SMA N 1 Muara Padang. Pengambilan sampel penelitian menggunakan purposive sampling, sehingga seluruh guru mata pelajaran Ekonomi menjadi sampel dan dipilih kelas XI IPS 1, X IPS 2 dan X IPA 2.Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini yaitu observasi, angket, wawancara dan dokumentasi. Hasil yang diperoleh dari observasi guru yang mengajar sebelum dilaksanakan ulangan harian, diperoleh rerata kreativitas mengajar guru sebesar 79,01% masuk dalam kategori baik. Hasil yang diperoleh dari angket dengan rerata sebesar 68,91% masuk dalam kategori baik, sedangkan hasil analisis data dokumentasi nilai ulangan harian siswa rerata sebesar 84,85. Hipotesis menggunakan statistik parametris yaitu uji regresi sederhana diperoleh Fhitung ? Ftabel atau 33,22 ? 3,96. Hal ini menunjukkan bahwa ada pengaruh kreativitas mengajar guru terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi di SMAN 1 Muara Padang.Disaran bagi peneliti selanjutnya untuk meneliti lebih dari satu sekolah dan sampel yang digunakan lebih dari tiga orang guru serta menggambarkan faktor – faktor lain yang mempengaruhinya

    Keywords


    Kreativitas Mengajar Guru, Hasil Belajar

    References


    Haris, Abdul & Jihad, Asep., (2003). Evaluasi pembelajaran.Yogyakarta: Multi Prasindo.

    Hamalik, Oemar., (2013). Proses belajar mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

    Haryanto & Warsono. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

    Hasbullah, (2006).Otonomi pendidikan.Jakarta:Raja Grafindo Persada.

    Kasmadi, (2013).Membangun Soft Skil Anak- Anak Hebat.Bandung: Alfabeta.

    Munandar, Utami., (2016). Pengembangan Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

    Mursell, j &Nasution., (2012). Mengajar dengan sukses.Jakarta:Bumi Aksara.

    Purwanto, (2014). Evaluasi hasil belajar.Yogyakarta: Pustaka Belajar.

    Slameto, (2010).Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya.Jakarta: Rineka Cipta.

    Suryosubroto, (2010).Proses Belajar Mengajar Disekolah.Jakarta:Rineka Cipta.

    Supriadi, (2011).Strategi belajarmengajar.Bandung: Alfabeta

    Susanto, Ahmad., (2013).Teori Belajar &Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: PRENADAMEDIA

    Mudyaharjo, Redja., (2010). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.


    Article Statistic

    Abstract view : 1849 times
    PDF (Bahasa Indonesia) views : 2142 times

    The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

    If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

    Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

    Fullscreen Fullscreen Off

    Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

    How To Cite This :

    Refbacks

    • There are currently no refbacks.


    Copyright (c) 2018 Tri Ani Oktaria, Riswan Jaenudin, Rusmin AR

    Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.