PENGARUH MEDIA EDMODO TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 1 INDRALAYA UTARA

Eka Rahmawati(1*), Riswan Jaenudin(2), Fitriyanti Fitriyanti(3)
(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.36706/jp.v2i2.5563

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect Edmodo media on learning outcomes of students in economic subjects in SMAN 1 North Indralaya. This research included in this type of experimental study design form one group pretest - posttest design. The study population was all students of class X IPS SMAN 1 North Indralaya consisting of two odd semester classes 2014-2015 totaling 62 learners. Samples were taken using cluster random sampling technique, and didapatlah class as a class X IPS 2 samples with the number of students as many as 32 people. Data collection techniques using tests and observation. The statistics are used to analyze the data is using t-test with df = n-2 level signifikat (? = 0.05). Based on tests performed data analysis, t-test results showed that the value of t = 5.4537> table = 1.697. Thus in this study Ho rejected and Ha accepted that there is influence that social media signifikat Edmodo to the learning outcomes of students. The mean learning outcomes of students increased from 44.12 into 86.40. Therefore, it is advisable for teachers to use the media Edmodo as one alternative to improve the learning outcomes of students.

Abstrak:Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media Edmodo terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi  di SMA Negeri 1 Indralaya Utara. Penelitian ini termasuk dalam jenis penelitian eksperimen design bentuk One Group Pretest – Postest Design.Populasi penelitian adalah seluruh peserta didik kelas X IPS SMA Negeri 1 Indralaya Utara yang terdiri dari 2 kelas semester ganjil tahun 2014-2015 yang berjumlah 62 peserta didik. Sampel penelitian diambil menggunakan teknik cluster random sampling, dan di dapatlah kelas X IPS 2 sebagai kelas sampel dengan jumlah peserta didik sebanyak 32 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan observasi. Statistik yang digunakan untuk menganalisis data yaitu menggunakan uji-t dengan dk=n-2 taraf signifikat (? = 0,05). Berdasarkan analisis data tes yang dilakukan, hasil uji-t menunjukkan bahwa nilai thitung = 5,4537> ttabel = 1,697. Dengan demikian pada penelitian ini Ho ditolak dan Ha diterima yaitu ada pengaruh yang signifikat media social Edmodo terhadap hasil belajar peserta didik. Rerata hasil belajar peserta didik meningkat dari 44,12 menjadi 86,40. Oleh karena itu, disarankan bagi guru untuk menggunakan media Edmodo sebagai salah satu alternative untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik.

Keywords


Media, Edmodo, Hasil Belajar

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Asyhar, H. Rayandra. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Azhar, Arsyad. 2005. Media Pembelajaran. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada.

Harjanto. 2010. Perencanaan Pengajaran. Jakarta. PT Rineka Cipta.

Mulyasa. 2006. Kurikulum yang di Sempurnakan. Bandung. PT Remaja Rosda Karya.

Raharja dan Manurung. 2006. Pengantar Ilmu Ekonomi (Makro Ekonomi dan Mikro Ekonomi). Jakarta : FE Universitas Indonesia.

Rismayanti, Astuti. 2012. Mengenal Lebih Dekat Edmodo Sebagai Media E-Learning dan Kolaborasi. http://download.smkn1-majalengka.sch.id. Diakses pada tanggal 24 April 2014 Pukul 13.00 WIB.

Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran. Jakarta : Raja Grafindo Jakarta.

Sadiman, Arief S. 2011. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali.

Sadono Sukirno.2005.Mikro Ekonomi Teori Pengantar.Jakarta:PT Raja Grafindo. Persada.

Sandjaya, Wina. 2012. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sudjiono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Rajawali Pers.

Sudjana, N dan Rivai, a. 2002. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

_________. 2010. Statistika untuk Penelitian. Bandung: CV. Alvabeta.

Umaroh, Sofia. 2012. Penerapan Project Based Learning menggunakan Microblogging Edmodo untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Skripsi UPI : Bandung


Article Statistic

Abstract view : 1656 times
PDF views : 988 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Eka Rahmawati, Riswan Jaenudin, Fitriyanti Fitriyanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.